Dzisiaj pochwalę się schematem, który mnie zauroczył. Jest na tyle prosty, by mogły wykonać go osoby początkujące i na tyle efektowny, że pochwalą się nim również zaawansowani.

Pierwszy raz zobaczyłam go oczywiście na pinterest.com . Potem znalazłam jeszcze w kilku miejscach.
Tak wygląda moja próbka, którą zrobiłam z kordonka Cable 5, na szydełku 1.0 mm.

Dziś ten wzór zrobię z grubaśnego akrylu, tak tego samego białego, z reala. Wspominałam, że mam dwa motki po 400 g. Podczas gdy z jednego robi się tunika, drugi poćwiczy nam do ćwiczeń.
Ale wróćmy do wzoru. Przewertowałam trochę stron i w końcu udało mi się znaleźć schemat do jego wykonania.

Źródło: http://www.ravelry.com/patterns/library/vintage-fan-ripple-stitch-pattern

Od razu zaznaczyłam na nim miejsca wrażliwe, bo najpierw zajmiemy się analizą schematu.
Wzór składa się z dwóch głównych elementów: podstawą są 3 rzędy półsłupków, a wzór właściwy tworzą słupki poczwórnie nawinięte. Wszystko układa się w fale, zatem z oczek musimy zbudować wzniesienia i spadki. Będziemy je nazywać „górkami” i „spadkami”.
Górki robimy poprzez przerobienie trzech oczek w jednym. Na rysunku jest to kółko numer 1 dla podstawy z półsłupków i numer 3 dla słupków poczwórnych.
Dołki natomiast zrobią się wtedy, gdy podczas przerabiania opuścimy słupki z poprzedniego rzędu. Kółko numer 2 pokazuje, że przerabiając półsłupki, należy opuścić dwa półsłupki poprzedniego rzędu (robimy tak w rzędach trzecim i czwartym). Natomiast przerabiając słupki należy opuścić 4 półsłupki podstawy – pokazuje to cyferka 4.
Ważnym momentem przerabiania całości jest punkt oznaczony piątką. Kończąc przerabiać podstawę, należy przejść wyżej trzema oczkami ścisłymi zamykającymi, następnie zrobić 6 oczek łańcuszka i  dalej przerabiać słupkami poczwórnymi.
No to tyle analizy schematu, jeśli coś do tej pory jest niejasne, postaram się wyklarować w dalszej części.

Aby wykonać trzy powtórzenia wzoru, należy zrobić 28 oczek łańcuszka (rząd 1).

Następnie odwracamy robótkę (w kierunku od prawej strony do lewej). I robimy pierwszy półsłupek. W tym celu należy szydełko wbić w drugie oczko łańcuszka, licząc od szydełka, zrobić narzut, przeciągnąć nitkę, przez oczko. Na szydełku są teraz dwie pętelki, robimy kolejny narzut i przeciągamy nitkę przez obie pętelki. Zrobiliśmy półsłupek.

 Następnie robimy jeszcze trzy półsłupki. Razem są już cztery.
Teraz czas zrobić pierwszą górkę. Schemat w tym miejscu pokazuje, by trzy półsłupki wbić w jedno oczko łańcuszka. Robimy więc tak, jak każe schemat.

Następnie zgodnie ze schematem robimy: 8 półsłupków, 3 półsłupki wbite w jedno oczko łańcuszka, znowu 8 półsłupków, znowu 3 w jedno oczko i na koniec 4 półsłupki. Tak wygląda cały drugi rząd. Widać już powoli wznoszące się fale. Górki już są, czas na dołki.

Odwracamy robótkę i zaczynamy trzecie rząd. Robimy jedno oczko łańcuszka, a następnie cztery półsłupki. Dochodzimy do wzniesienia i znowu przerabiamy 3 półsłupki w jednym poprzedniego rzędu.

Schodząc do dołu robimy ponownie 4 półsłupki. I dochodzimy do dołka. W tym miejscu opuszczamy 2 oczka poprzedniego rzędu i wbijamy szydełko w trzecie oczko.

Przerabiamy do końca trzeci rząd, pamiętając o dodawaniu oczek na górkach i omijaniu w dołkach. Aha, szydełko wbijamy w tylną nitkę oczka poprzedniego rzędu, dzięki temu otrzymamy ładny dodatkowy zygzak. Na tym zdjęciu już się pokazał.
Według powyższych instrukcji robimy jeszcze czwarty rząd, dokładnie tak samo jak trzeci. I skończyliśmy podstawę wzoru.
Czas zacząć wzór właściwy. Na schemacie zaczyna się on nie na samym początku rzędu, tylko 3 oczka wyżej. Aby przejść wyżej robimy: jedno oczko łańcuszka i trzy oczka ścisłe zamykające (nitkę wkłuwamy odpowiednie oczko, robimy narzut i przeciągamy nitkę przez obie pętelki znajdujące się na szydełku). Jesteśmy teraz nad czwartym półsłupkiem, licząc od półsłupka na szczycie górki. Robimy 6 oczek łańcuszka, które zastąpią pierwszy słupek poczwórnie nawinięty.
Nawijamy 4 razy nitkę na szydełko i wkłuwamy się w następny półsłupek. Robimy narzut i przeciągamy nitkę. Na szydełku mamy teraz 6 pętelek, które przerabiamy parami do momentu, gdy na szydełku zostanie nam tylko jedna pętelka.
 Kolejny słupek wykonujemy tak samo, wkłuwając się w kolejny półsłupek niższego rzędu.

 Następne 3 słupki wbijamy w jeden półsłupek, a kolejne 3 pojedynczo.

 Zbliżyliśmy się do dołka. Teraz, aby przejść do kolejnej grupy słupków, musimy opuścić cztery oczka, a słupek poczwórny należy rozpocząć od piątego.
 I kolejną grupę rozpoczynamy tak samo.

 Tak wygląda cały schemat, który zamieściłam na początku. Teraz jest czas, by zmienić kolor. Wystarczy dowiązać nitkę, a potem końcówkę ukryć pomiędzy słupkami. Ja niestety w domu mam tylko jeden kolor tej grubości.

A tak wyglądają fale w towarzystwie swojego mniejszego kolegi.
I jeszcze kilka inspiracji od innych, jak ten wzór może wyglądać.
Źródło: http://chiakicreates.wordpress.com/2013/04/01/currently-creating-crochet-vintage-fan-ripple-blanket/
Źródło: http://pinterest.com/pin/462041242990957883/
A to filmik, który mnie zainspirował do poszukiwań:

Dość długo dzisiaj było, ale cieszę się, że udało mi się tutorial doprowadzić do końca. 27 stopni w cieniu o godz. 9.00 zapowiada baaardzo ładny dzień. Ale obiecałam sobie, że po tak długiej zimie w tym roku nie będę narzekała na upały. Więc nie narzekam. Pięknie jest! 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/13255914720939878766 ra-barbara

    Jak cudownie wytłumaczyłaś, ja schematu nie mogłam pojąć, a Ty jesteś zdolna i pomocna.
    Pozdrawiam Barbara

      Cieszę się, że skorzystałaś z tutorialu.
      I dziękuję za miłe słowa 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/14414078725770597037 Monia Miroslavova

    Dziękuję za tutorial, jest świetny, wszystko jasno wytłumaczone. Bardzo mi się przydał.

  • http://www.blogger.com/profile/12221036922505673444 ggonia4

    dziękuję za piękny wzór, zrobiłam sobie dwukolorowy komin. Jak zwykle wszystko super wytłumaczone. Korzystałam już z ze śnieżynek, będę jeszcze szukać.

  • http://www.blogger.com/profile/09611027746828856219 AsiaLoveCrochet

    Uwielbiami szydełkować i jestem tak jakby samoukiem… bo tylko z książki się uczłam i teraz przeglądam internet. Mam pytanie: jak robię czapkę w okrążeniach to widać jak szew "leci na bok", czy tak jest poprawnie? bo dopóki robię zwiększanie oczek jest ok ale gdy liczba splotów jest stała bo robótka zaczyna się przesuwać na bok… może Pani mi coś zaradzi?? i jak ukryć bardziej szew? ja robię czapki dzieciom i dla nich chciałabym by te robótki wygladały pięknie:)