Rozkręcamy się w ramach Tygodnia elementarno-tutorialowego w Szkole Szydełkowania.
Kto wczoraj nie dołączył do zabawy, ma jeszcze szansę to zrobić. Ale uwaga, z każdym kolejnym dniem materiału do nadrobienia będzie coraz więcej i będzie on coraz trudniejszy.

Wczoraj dowiedzieliście się, jak zaczynać robótkę, jak
zmieniać kolory w jednym elemencie oraz jak te elementy ze sobą łączyć. Dzisiaj natomiast dodatkowo nauczycie się, że nie każdy schemat jest taki kolorowy (dosłownie), poznacie inne oznaczenia oczek, dowiecie się, jak zrobić pikotek oraz na czym polega blokowanie elementu, serwetki, robótki, czy co tam będziecie chcieli zblokować.

Dzisiejszy element będzie okrągły i będziemy przerabiać go w okrążeniach.

Najpierw lista znaków, których będziemy używać.

(Schemat pochodzi z czasopisma „Szydełkiem i na drutach” nr 4/2010).

Uwaga, w naszym elemencie nie występują wszystkie oczka z listy. Ale i tak musimy znać już nieco więcej oczek, niż wczoraj. I uwaga kolejna. Zauważcie, że redakcja rozróżnia oczko ścisłe i oczko ścisłe zamykające. Wyjaśnię to za chwilę.

– oczko łańcuszka (przez pętelkę, która znajduje się na szydełku przeciągamy nitkę idącą od kłębka).
oczko ścisłe (w niektórych źródłach nazywane jest też półsłupkiem bez narzutu. Szydełko poprowadzić przez odpowiednie oczko leżące poniżej, nawinąć na szydełko 1 narzut i poprowadzić szydełko z powrotem. Na szydełku znajdują się 2 pętelki, które należy przerobić z kolejnym narzutem).
– oczko ścisłe zamykające (szydełko poprowadzić przez odpowiednie oczko leżące poniżej, nawinąć na
szydełko 1 narzut, a następnie poprowadzić nitkę jednym ruchem przez
oczko i pętelkę znajdującą się na szydełku).
– słupek (nawinąć na szydełko 1 narzut, szydełko wkłuć w odpowiednie oczko i
przeciągnąć nitkę. Na szydełku znajdują się w tej chwili 3 pętelki,
które należy przerobić parami, tzn. nawinąć na
szydełko 1 narzut i przeciągnąć nitkę przez 2 pętelki. Pozostałe 2
pętelki przerobić z nowym narzutem).
Nie robimy ani samego pikotka, ani półsłupka, ani podwójnego słupka.
Naszą uwagę jednak powinien zwrócić znak na końcu listy. To coś dziwnego zostało nazwane słupkiem z pikotkiem i wytłumaczono dokładnie, jak to należy zrobić: wykonać 1 słupek, 3 oczka łańcuszka i 1 oczko ścisłe wkłute pod brzeg słupka – jak to wygląda dokładnie, dowiemy się za chwilę.

Schemat

(Schemat pochodzi z czasopisma „Szydełkiem i na drutach” nr 4/2010).

Widzicie już, że naprawdę nie każdy schemat jest kolorowy. Tutaj redakcja dla ułatwienia nam życia dodała czerwone cyferki. Od 1 do 4 – to kolejne rzędy, natomiast cyfra 8 mówi nam, ile oczek łańcuszka powinniśmy zrobić na początku robótki.

Co jeszcze widać po pierwszym i drugim spojrzeniu na schemat? Że do kolejnych rzędów przechodzimy w zasadzie płynnie oczkami ścisłymi. No i schemat składa się głównie z oczek łańcuszka, a to oznacza, że będzie dość „wiotki”. Będzie prawdopodobnie wymagał naciągnięcia i blokowania, a nawet krochmalenia, by utrzymał równą formę.

W takim jednokolorowym schemacie można się czasem pogubić i zastanawiać się, gdzie właściwie jest początek rzędu, który właśnie przerabiam. Po to właśnie cyferki zaznaczone są innym kolorem. Bo tam, gdzie jest cyferka, szukać trzeba początku rzędów.

Zaczynamy…

… oczywiście od pętelki, którą poznaliście wczoraj. A potem robimy 8 oczek łańcuszka, o których dzisiaj już była mowa.

Zamykamy kółeczko oczkiem ścisłym zamykającym.

I przechodzimy do okrążenia 1., robiąc 11 oczek łańcuszka, zgodnie ze schematem.

Teraz łączymy te oczka łańcuszka z zamkniętym kółkiem za pomocą oczka ścisłego (ew. półsłupka bez narzutu). Wkłuwamy szydełko w środek tego kółka, robimy narzut.

I przeciągamy szydełko z powrotem, wyciągamy je z kółeczka. Na szydełku znajdują się teraz dwie pętelki, które przerabiamy razem z kolejnym narzutem, by na szydełku pozostała tylko jedna pętelka.

Robimy 10 oczek łańcuszka. I znowu przez środek kółeczka przerabiamy oczko ścisłe.

W ten sposób będziemy powoli otrzymywali jakby płatki kwiatka.

Dlaczego prowadzimy szydełko przez środek kółeczka?
Spójrzcie na poniższe zdjęcie. Zrobiłam jak dotąd sześć płatków (wszystkich ma być osiem), a wygląda na to, że już nie mam miejsca na kółeczku. Przerabiając oczka ścisłe przez środek kółeczka, mogę je przesuwać względem siebie.

O właśnie tak. Teraz ostatnie dwa płatki na pewno się zmieszczą.

I jeszcze jedna oczywistość dla osób już trochę szydełkujących.
Kiedy przerabiamy oczka przez środek początkowego kółeczka, staramy się wokół tego kółeczka omotać końcówkę nitki. Tę uciętą.
Na poniższym zdjęciu widzicie ten sam etap, co powyżej, tylko od lewej strony. Nitka po lewej stronie, leżąca nad szydełkiem, to nitka idąca do kłębka. Ta druga to końcówka nitki, którą poprowadziłam pod wszystkim jak dotąd przerobionymi oczkami ścisłymi.

W pierwszym rzędzie ma być 8 płatków, każdy ma się składać z 10 oczek łańcuszka.

Aby przejść do drugiego rzędu, robimy 5 oczek łańcuszka. A następnie łączymy je oczkiem ścisłym z pierwszym płatkiem poprzedniego rzędu.

Zaczynamy okrążenie 2.
Składać się ono będzie z łuków z oczek łańcuszka. Będą to na przemian łuki z 6 i 4 oczek. Bezpośrednio nad płatkami robimy 6 oczek, natomiast, aby połączyć płatki, robimy 4 oczka łańcuszka. Wszystkie łuki łączymy oczkami ścisłymi.

Najpierw 6 oczek łańcuszka oraz oczko ścisłe przerobione na pierwszym płatku.

Aby przejść do drugiego płatka, robimy 4 oczka łańcuszka i na drugim płatku robimy oczko ścisłe.

Nad drugim płatkiem znowu robimy 6 oczek łańcuszka.

I tak na przemian do końca okrążenia.
Ostatni łuk z 4 oczek łańcuszka zahaczamy oczkiem ścisłym o pierwszy łuk z 6 oczek łańcuszka poprzedniego rzędu.

Zaczynamy okrążenie 3.
Robimy dwa oczka łańcuszka, które zastąpią jeden słupek.

Z wczorajszej lekcji wiemy, że na początku rzędu oczka łańcuszka
zastępują słupki. Ale kto uważał wczoraj, dzisiaj zapyta, dlaczego dwa
oczka łańcuszka zastępują słupek, a nie trzy, tak jak wczoraj.
Odpowiedź – ponieważ jako trzecie oczko zostało policzone oczko ścisłe, które kończyło poprzedni rząd.

W tym okrążeniu będziemy przerabiać po 4 słupki nad każdym łukiem z 6 oczek łańcuszka poprzedniego rzędu. Pomiędzy słupkami będziemy przerabiać oczka łańcuszka zahaczone oczkiem ścisłym o łuk z 4 oczek łańcuszka poprzedniego rzędu.

Teraz zrobimy pierwszy słupek.
Robimy narzut, wkłuwamy szydełko pod łuk z oczek łańcuszka, znowu robimy narzut i przeciągamy szydełko z powrotem. Na szydełku mamy 3 pętelki.

Pętelki te należy przerobić parami. To znaczy: z pierwszym narzutem przerabiamy dwie pierwsze pętelki. Tak, by na szydełku pozostały dwie.

 I z kolejnym narzutem przerabiamy obie pętelki, by na szydełku była już tylko jedna pętelka.

Takim sposobem na tym pierwszym łuku przerabiamy jeszcze dwa słupki. A następnie robimy 4 oczka łańcuszka.

 Oczkiem ścisłym zahaczamy je o łuk z 4 oczek łańcuszka poprzedniego rzędu.

 Robimy znowu 4 oczka łańcuszka. I na kolejnym łuku z 6 oczek łańcuszka opieramy 4 słupki.

I tak do końca rzędu. Ostatnie oczko ścisłe w rzędzie wkłuwamy w drugie (najwyższe) oczko łańcuszka poprzedniego rzędu.

Zaczynamy 4., najtrudniejsze okrążenie.
Rozpoczynamy je dwoma oczkami łańcuszka i przechodzimy do tego dziwnego znaczka, czyli słupka z pikotkiem. Najpierw zrobimy zwykły, normalny słupek. Robimy narzut i wkłuwamy szydełko pod obie nitki pierwszego słupka niższego rzędu.

 Teraz robimy 3 oczka łańcuszka.

Teraz instrukcja mówi, że musimy oczko ścisłe wkłuć pod brzeg słupka. Na poniższym zdjęciu szpilką pokazałam miejsce wkłucia szydełka. Szydełko wkłuwamy pod obie nitki słupka.

A to zdjęcie pokazuje już przerobione oczko ścisłe. Szpilka jest w tym samym miejscu. Z 3 oczek łańcuszka zrobił się nam pikotek.

Dokładnie tak samo przerabiamy kolejny słupek z pikotkiem. A po nim robimy 6 oczek łańcuszka i oczko ścisłe wkłuwamy dokładnie pod dwie nitki oczka ścisłego poprzedniego rzędu (główka szydełka pokazuje miejsce wkłucia).

Tak wygląda druga grupa słupków z pikotkami. Zauważcie, że 2 słupki z pikotkami przerabiamy nad środkowymi dwoma słupkami poprzedniego rzędu.

Okrążenie kończymy oczkiem ścisłym zamykającym wkłutym w drugie (najwyższe) oczko łańcuszka niższego rzędu. Odcinamy nitkę na długości ok. 5-8 cm, a następnie ją zabezpieczamy, wrabiając w robótkę.

Gotowe!

Ale, gdyby ktoś zapragnął kilku takich elementów  połączonych razem, to i kilka zdjęć z łączenia elementów się u mnie znajdzie.
Najpierw musicie wrócić do schematu i sprawdzić, jak przewidziane jest to łączenie.
W skrócie – elementy łączone są pikotkami. Zamiast jednego oczka łańcuszka przerabiane jest oczko ścisłe, które powinno być zahaczone o środek pikotka wcześniej zrobionego elementu.

Spójrzcie na poniższe zdjęcie. Pod spodem jest mój turkusowy element, zrobiony w całości. Biały jest w trakcie robienia ostatniego rzędu. Złożyłam oba elementy lewymi stronami do siebie. W białym zrobiłam już jeden słupek z pikotkiem. Drugi słupek już też zrobiłam, a po nim jedno oczko łańcuszka. Teraz wkłuwam szydełko przez środek pikotka turkusowego elementu. Za chwilę zrobię oczko ścisłe. Potem 1 oczko łańcuszka i znowu oczko ścisłe wkłute pod brzeg słupka białego.

 A tu już elementy połączona dwoma pikotkami.

 I gotowe dwa elementy połączone ze sobą.

Moja tutorialowa bawełna jest dość gruba i utrzymuje formę. Ale te elementy będą najładniej wyglądały, kiedy zostaną zrobione np. z cieńszego kordonka. Wtedy na pewno będą wymagały usztywnienia i blokowania. Jak to zrobić?
Specjalnie dla Was 🙂 zrobiłam te same dwa elementy z cieńszej bawełny.
Ułożyłam je na czymś, w co swobodnie mogę wbijać szpilki (u mnie jest to pianka, którą kładzie się pod panele podłogowe, równie dobrze może być to jakaś gąbka, karimata itp.).

Najpierw moczę robótkę i ewentualnie krochmalę. Zaczynam wbijać szpilki od środka elementu.

Następnie delikatnie rozciągając robótkę wbijam kolejne szpilki już dalej od środka elementu, pamiętając, by robić to symetrycznie i najlepiej po przekątnej. Szpilki wbijam pod kątem, ostry koniec w kierunku przeciwnym do naciągania, dzięki temu naciągnięta robótka nie będzie ciągnęła za szpilki.

I tak rząd po rzędzie wbijam kolejne szpilki.

Szczególną uwagę poświęcam pikotkom. Szpilki wbijam w każdy pikotek.

Zobaczcie, jak zupełnie inny element otrzymaliśmy dzięki naciągnięciu. Teraz trzeba pozwolić mu wyschnąć. Po wyschnięciu, prasujemy robótkę przez ściereczkę.

***
Dla wytrwałych oraz dla tych, co szybko przewijają stronę – informacja: pochwalcie się swoimi elementami. Do tej pory otrzymałam dwa granny squares (od Intensywnie Kreatywnej oraz byle do jutra). Serdecznie Wam dziękuję za dołączenie do zabawy. Wierzę, że będzie ich jeszcze więcej.

A teraz zadanie domowe dla wzorowych uczniów. Na zdjęciu ze schematem jest też mały schemacik motywu wypełniającego. Czy ktoś zrobi 4 motywy główne i połączy je tym wypełniającym? Na pewno potraficie. Wierzę w Was 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/03193347311774202908 inez124

    Aniu jestem pod dużym wrażeniem jak wszystko dokładnie wytłumaczone-:)gdybym jeszcze znalazła czas-zdominowało mnie życie zawodowe,domowe,budowlane,prawie szkolno-przedszkolne,szycie,projekt na konkurs szatańsko kratywny……oj ,żeby doba była dłuższa.Ale kiedyś spróbuję ,na pewno!Z tego co przeczytałam kurs nie zniknie ot tak sobie więc mam szansę.Pozdrawiam

    • http://www.blogger.com/profile/09927197415158994034 perfidny_obibok

      A pewnie, że nie zniknie. Zostanie na wieki dla potomnych. 🙂
      Rozumiem zabieganie i nie mam tego nikomu za złe. Ale… Ty się śpiesz z ogarnianiem tego wszystkiego!
      Bo w planach nie dość, że kolejne tygodnie tematyczne, to jeszcze projekt, do którego obecny tydzień jest tylko preludium 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/15572048186064896141 Intensywnie Kreatywna

    Kolejna perfekcyjnie opracowana lekcja. Efekty już wysłałam na Twojego maila :))
    I chciałam napisać, że… powinnaś chyba zacząć myśleć o zmianie "nicka", bo z Ciebie jest bardzo mało obibokowaty obibok!!! Taka ilość włożonej w te lekcje pracy sugeruje coś wręcz przeciwnego – bliżej Ci do pracusia :)))

    • http://www.blogger.com/profile/09927197415158994034 perfidny_obibok

      Efekty piękne. Wiedziałam, że podejmiesz wyzwanie na całość. 🙂

      A zmiany nicka nie będzie, obibok pozwala choć trochę na usprawiedliwienie tego, że od czasu do czasu po prostu mi się nie chce. A dodatkowo mobilizuje do tego, żeby się zachciało. 🙂 Ot, tak przekornie czasem działam.

      Efekty Waszych zmagań w miarę systematycznie będą pojawiały się na facebookowym profilu Szkoły szydełkowania. I tak jak pisałam wczoraj, na koniec będzie galeria.

  • http://www.blogger.com/profile/16024230737928066337 byle do jutra

    Melduję, że zadanie odrobiłam 😉 Efekty zaraz wyślę na maila, co prawda kwiatki jeszcze nie są zblokowane i wykrochmalone, ale może wieczorem będzie czas, żeby to zrobić. Jak tylko moje maludy pójdą spać, biorę się za następną lekcje.

    • http://www.blogger.com/profile/09927197415158994034 perfidny_obibok

      Brawo! Właśnie obejrzałam zdjęcia – łaaaaał. Pokusiłaś się o całość i pięknie wyszło! Widzę, że rośnie nam konkurencja dla Intensywnie Kreatywnej Prymuski. 🙂
      I użyłaś chyba jakiejś sztywniejszej włóczki, bo pięknie trzymają kształt mimo braku blokowania. Jeszcze raz brawa i powodzenia przy następnym wyzwaniu. 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/05911534579794338478 wanilia47

    rewelacyjnie opracowana lekcja. dziękuję!

    • http://www.blogger.com/profile/09927197415158994034 perfidny_obibok

      A proszę. Polecam się oraz inne lekcje w Szkole Szydełkowania na przyszłość 😀