Dzisiejszy wpis to wprowadzenie, dzięki któremu stworzycie swoje szydełkowe stringi. Jeśli nigdy jeszcze nie próbowaliście przerabiać poszczególnych elementów bez odcinania nitki, to najpierw musicie się tego nauczyć, a dopiero potem zrobić z tej umiejętności użytek.

Dlatego dzisiaj będziemy łączyć elementy w linii prostej, a w następnej części przejdziemy już do tworzenia trójkącików, które osłonią to, co najważniejsze 🙂

Natomiast jeśli znajdzie się ktoś, kto jeszcze nigdy w życiu nie zrobił nawet jednego oczka na szydełku, a pragnie się tego nauczyć i od razu rzuca się na głęboką wodę, ten najpierw zagląda np. tutaj:
Dzień 1. – granny square vel babciny kwadrat
tutaj:
Dzień 1. – szydełkowa śnieżynka wyrazista
albo tutaj:
Oczko ścisłe, słupek, półsłupek – co to w ogóle jest i z czym to się je?
Wszędzie tam tłumaczyłam, jak się zabrać za szydełkowanie i jak przerabiać podstawowe oczka.

Schemat (kolejność wykonywania kolorów będę podawać na bieżąco)

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

I od razu przechodzimy do sedna.
Robimy z włóczki pętelkę. Pod pętelkę podkładamy końcówkę nitki (na zdjęciu końcówka nitki to ta idąca do góry) i przekładamy szydełko tak jak na zdjęciu.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Następnie ciągniemy jednocześnie obie nitki, by zaciągnąć pętelkę na szydełku. Udało się? Uff, teraz będzie już z górki.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Robimy 6 oczek łańcuszka (na schemacie oznaczone jako zielone kropki), które zamkniemy w kółko początkowe oczkiem ścisłym zamykającym (jak przerobić te oczka pisałam we wpisach, do których linki podałam wyżej).

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

1. okrążenie. Musimy zrobić w nim 12 półsłupków bez narzutu (na schemacie oznaczone jako czerwone kreseczki).
Szydełko prowadzimy przez środek kółka początkowego, robimy narzut, przeciągamy nitkę z powrotem. Na szydełku mamy teraz dwie pętelki, które należy przerobić z kolejnym narzutem. I tak 12 razy.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Okrążenie zamykamy oczkiem ścisłym zamykającym wkłutym w pierwszy półsłupek.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

2. okrążenie. Gdybyśmy robili cały element od razu, robilibyśmy od razu 6 płatków. Ale że dzisiaj łączymy elementy w linii prostej, to przerabiamy 3 płatki do końca, a na czwartym będziemy przechodzili do drugiego kwiatka. (Patrząc na schemat – robimy dolne płatki oznaczone kolorem zielonym).
Rozpoczynamy od zrobienia 2 oczek łańcuszka. W kolejne oczko niższego okrążenia wkłujemy pęczek, który składa się z 3 słupków pojedynczych wkłutych w jedno miejsce i zakończonych razem.

Aby ten pęczek przerobić, robimy narzut, wkłuwamy szydełko w oczko niższego okrążenia, robimy kolejny narzut i przeciągamy szydełko z powrotem. Na szydełku mamy 3 pętelki. Robimy kolejny narzut i przerabiamy z nimi pierwsze dwie pętelki z szydełka. Na szydełku nadal pozostają 2 pętelki, których na razie nie przerabiamy. Jak robić elementy bez odcinania nitki?

W to samo oczko niższego okrążenia za chwilę wkłujemy jeszcze 2 słupki i dopiero potem wszystkie zamkniemy razem.

O, właśnie tak to wygląda chwilę przed zamknięciem pęczka. Za chwilę zrobię kolejny narzut i przerobię z nim wszystkie pętelki znajdujące się na szydełku.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Po zamknięciu pęczka robimy dwa oczka łańcuszka. A po nim półsłupek bez narzutu wkłuwamy w kolejne oczko niższego okrążenia.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

W taki sposób przerabiamy jeszcze 3 płatki do końca. Zaczynamy też czwarty płatek. Robimy oczka łańcuszka, a po nich pęczek, ale nie kończymy już płatka oczkami łańcuszka. W tym miejscu zaczniemy kolejny kwiatek.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Zaczynamy od zrobienia 8 oczek łańcuszka (na schemacie oznaczone jako jasnoniebieskie kropki). Dwa pierwsze zastąpią nam jeden słupek z płatka, kolejne jedno to półsłupek z pierwszego okrążenia. A pięć kolejnych to oczka, które zamkną się w kółko początkowe. 

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Uwaga! Dlaczego na kółko początkowe 5 oczek, a nie 6 tak, jak w
pierwszym kwiatku? Bo to jest jedna z tych sytuacji, gdzie pętelka na
szydełku jest również liczona. W efekcie będziemy mieli takie samo
kółko, jak w pierwszym kwiatku.

Przyszedł czas na zamknięcie kółka początkowego drugiego kwiatka. Robimy to za pomocą oczka ścisłego zamykającego, które wkłuwamy w 5. oczko, licząc od szydełka lub 6. jeśli liczyć będziemy razem z pętelką, która jest na szydełku.
Po zamknięciu kółka wkłuwamy jeszcze jedno oczko ścisłe zamykające w kolejne oczko łańcuszka. Zastąpi nam ono pierwszy półsłupek pierwszego okrążenia.

Jak robić elementy bez odcinania nitki?

Teraz czas na małe czary-mary. Do tej pory nasz pierwszy kwiatek znajdował się po lewej stronie, a gotowe jego płatki skierowane były do dołu. Teraz musimy go odwrócić tak, jak na zdjęciu poniżej. Ale musimy uważać, by nie poskręcać nitki, która znajduje się pomiędzy kwiatkami. W przeciwnym wypadku kwiatki będą się skręcały względem siebie i trudno będzie nad tym zapanować.

Kiedy mamy już obróconą robótkę, robimy 1. okrążenie drugiego kwiatka, a to znaczy, że w kółko początkowe musimy zrobić 11 półsłupków bez narzutu (czerwone kreski na schemacie).
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Dlaczego 11, a nie 12, jak poprzednio? Bo tym dwunastym było początkowe oczko łańcuszka.
Podczas przerabiania tego okrążenia powoli obracamy robótkę tak, by znowu pierwszy kwiatek znalazł się z lewej strony. Cały czas uważamy, by nie skręcać oczek pomiędzy kwiatkami.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Do drugiego okrążenia przechodzimy, wkłuwając 2 oczka ścisłe zamykające w początkowe oczka łańcuszka pomiędzy kwiatkami (dwa zielone łuki). Te dwa oczka zastąpią nam pierwszy słupek z pierwszego płatka.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Kolejne dwa słupki wkłuwamy dokładnie w to samo miejsce, nie przechodzimy do kolejnego oczka łańcuszka.
Tak wygląda początek pierwszego płatka. Za chwilę zrobię narzut i przeciągnę go przez wszystkie pętelki z szydełka.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Dalej robimy tak, jak w poprzednim kwiatku.
Kończymy płatek dwoma oczkami łańcuszka, a słupek bez narzutu wkłuwamy w kolejne oczko niższego okrążenia.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Dalej przerabiamy płatki tak, jak poprzednio (na schemacie ponownie oznaczone na zielono).
Tak wyglądają dwa kwiatki razem i dodatkowo oczka łańcuszka, które posłużą do zrobienia trzeciego kwiatka.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
A gdybym chciała dokończyć dwa powyższe kwiatki, musiałabym w obu zrobić jeszcze dwa całe płatki, które na schemacie oznaczyłam kolorem ciemnoniebieskim. No i musiałabym pamiętać, że płatki, które się stykają nie są zakończone oczkami łańcuszka. Je także musiałabym przerobić, wkłuwając szydełko także dokładnie w miejsce łączenia płatków.
W ten sposób można łączyć elementy w linii prostej. Gdybym chciała zrobić jeden kwiatek niżej, wystarczyłoby, że oczka łańcuszka poprowadziłabym z któregoś z wcześniejszych płatków. Ale o tym będzie następnym razem.
Jeszcze dla porządku coś, o czym pisałam ostatnio.
Idealnie byłoby na te stringi wziąć cieniutki kordonek. Musicie jednak pamiętać, że takiego dłubania będzie dużo, dużo więcej.
Jak robić elementy bez odcinania nitki?
Teraz czas na Wasze próby. Nauczcie się tak przerabiać elementy, ale nie traktujcie ich jeszcze docelowo. Weźcie jakąś grubszą włóczkę i większe szydełko, żeby było łatwiej. Stringów docelowych nie będziemy łączyli w linii prostej, tylko pod kątem w trójkąty.
Gdyby coś było niejasne – pytajcie.

  • http://www.blogger.com/profile/11222695277103147036 ikk

    Dziękuję, za Twoje wspaniałe tutoriale. Wciąż jeszcze pracuję nad gwiazdkami (na przyszłe święta będą jak znalazł;)). Czy możesz zdradzić w jakim programie robicie schematy – do niedawna szydełkowałam korzystając z opisów, ale dzięki Tobie nauczyłam się czytać schematy i chciałabym część opisów zwizualizować. Na stringi pewnie się nie skuszę, ale kto wie??????????

      Nie dość, że będziesz miała dekoracje na następne święta, to jeszcze będziesz je miała szybciej niż inni. Sprytne :))))
      A stringami będę kusić w następnym wpisie. Może ulegniesz 🙂

    o i mam pracę domową na wieczór, dzięki 😉

      Koniecznie daj znać, jak Ci z nią poszło 🙂

      no, jakoś poszło, w sumie nie wiem czy właściwie obracam robótkę przy etapie "czary mary", ale nic się nie skręca, więc chyba nie jest najgorzej 😉 dowód tu: http://myszka87-kasia.blogspot.com/2014/01/sukienka-dzianinowa-nietypowa-wymianka-i.html

      Wygląda na to, że właściwie, skoro nic się nie skręca i tak fajnie wygląda. Brawo. Teraz naprawdę będzie już z górki 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/05943592321851918102 Monika Nyka

    Też nie cierpię chować nitek więc robienie bez odcinania nitki to super sprawa na pewno kiedyś wykorzystam tą metodę.

      Czytam ten Twój komentarz raz, czytam drugi i gdzieś mi za każdym razem znika słowo "kiedyś". No bo – dlaczego nie teraz? :)))))

    • http://www.blogger.com/profile/05943592321851918102 Monika Nyka

      Piszę "kiedyś" bo jak na razie doba jest za krótka, żebym mogła zrealizować wszystkie moje projekty dziergane :))

      Skąd ja to znam 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/07605330408133809012 KonKata

    kusisz, cóż wypadało by sie tego nauczyć, tylko moje 4 litery nie są w rozmiarze S…

      Zdradzę Ci sekret – moje też nie. I co z tego? 🙂 🙂 🙂

    • Anonimowy

      w sumie to masz rację !!!!
      KonKata

  • http://www.blogger.com/profile/11631076255282633028 Zosia Samosia

    Dzięki za nauki 😉
    Pozdrawiam gorąco!

      Mam nadzieję, że będziesz korzystać z nich jak najczęściej 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/15909432608750421671 Jo-hanah z Wrzosowej Polany

    Super sposób! Jak zobaczyłam zdjęcia to mi się prztpomniało, że robiłam tak kiedyś wzór z kwiatkami w szalu. szkoda, że nie da się tego sposobu wykorzystać przy większych elementach, bo chowanie nitek nie est moim ulubionym zajęciem, a prace z mniejszych elemantów bardzo lubię 🙂
    Dzięki za nauki!
    Wszelkiej pomyślności

      Wydaje mi się, że przy większych elementach też można popróbować. Choć pewnie nie przy wszystkich.Wszystko zależy od schematu, ale jakby tak dobrze pogłówkować, to pewnie wiele by się udało 🙂 Bo chyba nikt z nas nie lubi chowania nitek 🙂 🙂

  • Papierura

    Dziękuję, zawsze można u Ciebie liczyć na porządną szkołę szydełkowania:) Według Twoich instrukcji – udało mi się!! http://papierura.blogspot.com/2016/03/stringi.html

      No przepięknie się udało 🙂

      • Papierura

        Dziękuję 🙂