To jest 2. część tutorialu na chustę Sidewalk Shawl. Część 1. znajdziecie tutaj:
Sidewalk Shawl, czyli tutorial na nieziemską chustę, cz. 1.

——-
Cieszę się niezmiernie, że tak wiele z Was zapowiedziało podjęcie wyzwania. Liczę na zdjęcia, bo nie uwierzę 🙂

Tak jak wczoraj pisałam, dzisiaj będzie krótko, łatwo i przyjemnie. Choć przed Wami najdłuższe machanie szydełkiem, nudne godziny powtarzania w kółko tego samego i takie tam, nic szczególnego. Ale efekt końcowy wart jest tego poświęcenia.

Po wczorajszej 1. części i po zakończeniu rzędu 10. powinniście mieć coś takiego:

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl

Te bardziej z Was doświadczone zapewne już załapały, co teraz nas czeka. Musimy chustę rozbudować tak, by była ogromna i byśmy mogły się w nią opatulić, a osiągniemy to przez ciągłe powtarzanie motywu.

Dla przypomnienia schemat z zaznaczonymi motywami, czyli fragmentami, które będziemy powtarzać (w pionie i poziomie):

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl
(kliknij w schemat, by go powiększyć)

Podczas dalszego szydełkowania, przerabiać będziemy rzędy od 11. do 17. włącznie. A po rzędzie 17. wrócimy ponownie do 11. I tak w kółko, aż do momentu, kiedy stwierdzimy, że jeszcze jeden motyw i zamiast chusty wyjdzie nam np. dywan. 🙂

I tu mam wyśmienitą wiadomość dla wszystkich, a najlepszą dla początkujących – my już te rzędy przerobiliśmy wczoraj. Dziś powtórzymy tylko więcej motywów w ramach jednego rzędu. Zaznaczyłam to na schemacie pionowymi przerywanymi liniami (tak, tymi krzywymi) 🙂

Rząd 11. jest taki sam, jak rząd 4., 12. taki jak 5., 13. jak 6.  i tak dalej, i tak dalej. Proste prawda? Wystarczy tylko uważać na to, jak zaczyna i kończy się dany rząd.

Jeśli jeszcze nie wiecie, jak to powinno wyglądać, to szczegółowo rozpiszę kolejność przerabiania rzędu 11.

Zaczynamy go oczywiście od 4 oczek łańcuszka, potem robimy muszelkę, którą opieramy na pierwszej muszelce niższego rzędu, następnie 1 oczko łańcuszka, 9 słupków wkłutych w łuk z 2 oczek łańcuszka, 1 oczko łańcuszka.

I po tym oczku łańcuszka zaczyna się nasz motyw, który będziemy powtarzać do końca rzędu: muszelka nad muszelką, 2 oczka łańcuszka, 3 półsłupki, a pomiędzy nimi 2 łuki z 3 oczek łańcuszka, po ostatnim półsłupku 2 oczka łańcuszka, muszelka nad muszelką, 1 oczko łańcuszka, 9 słupków nad łukiem z 2 oczek łańcuszka, 1 oczko łańcuszka.

W tym miejscu motyw się kończy, a to oznacza, że musimy wrócić do pierwszej muszelki motywu i przerabiać go od początku. Kiedy dojdziemy już do samego końca rzędu, przerabiamy: 1 oczko łańcuszka, muszelkę nad ostatnią muszelką i na koniec słupek wkłuwamy w trzecie zwrotne oczko łańcuszka. Koniec rzędu 11. Powinien wyglądać tak:

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl

Teraz fragment dla tych, którym bliższy jest opis, a nie schemat (przypominam – opis w pdf jest do ściągnięcia w poprzednim wpisie).
Powtarzanie motywu w ramach jednego rzędu zostało w opisie oznaczone jako *. Wydaje mi się, że nawet dla osób początkujących jasne jest, że trzeba przerabiać od * do *. Problem może się pojawić, kiedy obok jednej gwiazdki, w tym samym rzędzie pojawią się 2 gwiazdki obok siebie. W instrukcji po raz pierwszy pojawiają się one w rzędzie 12.:

Rząd 12: 4 oł, M w łuk z 2 oł, * 2 oł, p w pierwszy sł z grupy 9 poprzedniego rzędu, (3 oł, p w nast. sł) x8, 2 oł, M w łuk z 2 oł nast. M, ** 2 oł, pomiń łuk z 2 oł, p w nast. łuk z 3 oł, 3 oł, p w łuk z 3 oł, 2 oł, pomiń łuk z 2 oł, M w łuk z 2 oł nast. M; powtarzaj od *, zakończ powtarzanie przed **, oł, sł w 3. z.oł, obróć

I ten rząd 12. musimy przerobić następująco: rozpoczynamy rząd, mijamy pierwszą pojedynczą gwiazdkę i nic się nie dzieje, mijamy podwójną gwiazdkę i nadal się nic nie dzieje, robimy dalej. I dochodzimy aż do słów „przerabiaj od *”. Cofamy się wtedy do pierwszej gwiazdki, przerabiamy wszystkie oczka, omijamy ponownie podwójną gwiazdkę i tak dalej, aż dojdziemy ponownie do „powtarzaj od *”. Kiedy więc zwracamy uwagę na tę podwójną gwiazdkę? Wtedy, kiedy zbliżamy się do końca rzędu. Przerabianie motywu kończymy w tym miejscu na **, a po nich robimy to, co instrukcja nam każe przerobić po **: oczko łańcuszka i 1 słupek w 3. zwrotne oczko łańcuszka.

(To już fragment dla wszystkich)
W taki sam sposób, zgodnie ze schematem i opisem, przerabiamy kolejne rzędy. Punkty zapalne w każdym z nich to początek i koniec. Zwłaszcza w rzędzie 16. uważajcie na brzegi schematu – tam nie przerabiamy zwykłej muszelki, tylko muszelkę powiększającą, dzięki której przybywa nam ananasów.

Tak będzie wyglądał rząd 12. Znowu pofalowany, dokładnie tak samo jak rząd 5.

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl

 A to już 17 rzędów. Pięknie widać, jak w poziomie przybywa nam ananasów.

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl

Rzędy 11.-17. autorzy wzoru zalecają powtórzyć 4 razy. Czyli najpierw mamy je raz przerobić, a potem jeszcze 4 razy powtórzyć. Ale tak naprawdę to od Was i od Waszej włóczki zależy, ile razy powtarzać. Pokażę to na przykładzie moich dwóch chust.

szydełkowanie, tutorial, chusta na szydełku, crochet shawl, Sidewalk Shawl

Wrzosowa (czy jaki tam kolor u siebie widzicie, bo u mnie na monitorze to ona na pewno wrzosowa nie jest) przerobiona jest tak, jak zalecają autorzy wzoru. Czyli do rzędu 17., a potem jeszcze 4 razy rzędy 11.-17. Jednocześnie ci sami autorzy tego samego wzoru piszą, że chusta docelowa ma mieć 77 cali wzdłuż górnego brzegu i 34 cale w pionie bez frędzli. Szybkie przypomnienie sobie ile też ten cal ma tych centymetrów. Szybkie powtórzenie tabliczki mnożenia. Wychodzi na to, że chusta mierzona w centymetrach powinna mieć wzdłuż dłuższego brzegu blisko 2 metry.

A tymczasem wrzosowa ma w tej chwili ok. 130 cm (bez naciągania, mierzona bardzo swobodnie). Wychodzi więc na to, że trzeba tych powtórzeń w pionie jeszcze trochę przerobić. Ile? Ja zrobiłam jeszcze dwa motywy. A ile Wy potrzebujecie – to zależy od grubości Waszej włóczki. Moja ma 1066 m w 400 g (czyli jakieś 266 m w 100 g). Jeśli macie grubszą włóczkę, możecie tych powtórzeń wykonać mniej, jeśli cieńszą – więcej. A poza tym same musicie zdecydować, czy potrzeba Wam dwumetrowego giganta. 🙂

Kiedy już stwierdzicie, że może jednak już starczy tych powtórek, to jeszcze nie koniec. Zapisałam to na schemacie i tu jeszcze też powtórzę. Po ostatnim powtórzeniu rzędu 17., musimy przerobić rzędy od 11. do 15. A w już naprawdę ostatnim rzędzie, który na schemacie został nazwany wykończeniowym przerabiamy już same muszelki, wbijając je w prawie co drugi łuk z oczek łańcuszka niższego rzędu.

Ja jeszcze do tego momentu nie doszłam z chustą tutorialową (mimo że machałam szydełkiem jak szalona). Dlatego wybaczcie, jeszcze nie pokażę tego ostatniego rzędu. Będzie o tym w następnym odcinku jakoś około niedzieli. Wtedy też będzie o frędzlach – jak je robić i czy w ogóle są potrzebne. Będzie też o chowaniu „ogromnej” ilości nitek, praniu, blokowaniu i suszeniu. Dużo, ale wygląda na to, że to będzie już ostatnia część.

Mało zdjęć dzisiaj, prawda? Mam nadzieję, że w taki sposób podane instrukcje nie okażą się zbyt zagmatwane. Pamiętajcie, że jeśli cokolwiek jest dla Was niejasne, to jestem tu po to, by wszystkie wątpliwości rozwiać.

    uuuu, to niedobrze. Prucia nie lubimy, tak samo jako chowania nitek :/

    A z tempem to spokojnie, musiałam trochę podgonić, bo są takie wśród Was, dla których te pierwsze 10 rzędów to pikuś. Na pozostałe tutorial spokojnie, cierpliwie poczeka. Nigdzie się nam nie śpieszy 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/11078280879176105331 Niedorosła

    Witam!. Trafiłam na Twojego bloga kilka tygodni temu, w poszukiwaniu prostego wzoru na bluzeczkę, i chyba już Cię nie opuszczę :). Twoje tutoriale są świetne, od razu wiadomo, co mam robić. To dla mnie o tyle ważne, że opisów nie trawię zupełnie…
    Chusta w Twoim wykonaniu wygląda ślicznie! Mam nadzieję, że z mojej też coś zostanie jak już z nią skończę. Na razie pierwsze 10 rzędów za mną, teraz żeby determinacji starczyło :).
    Pozdrawiam, Niedorosła

      Cieszę się, że tu trafiłaś. Zostań i rozgość się 🙂
      Staram się tworzyć tutoriale dla każdego. Być może przez to ci bardziej zaawansowani się trochę nudzą, ale chyba łatwiej im trochę opuścić, niż początkującym się domyślać. 🙂
      Zaglądaj do Szkoły Szydełkowania, a na pewni Ci determinacji starczy. Tu wszyscy nawzajem się mobilizujemy. 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/12000841401402584075 awarta

    Niestety muszę odłożyć razemszydełkowanie do przyszłego tygodnia :(. Jestem na wyjeździe i nie uda mi się dziergać. Podglądam systematycznie i jestem na bieżąco. Potem jak ruszę to myk myk i Was dogonię (taki mam plan i tego się będę trzymać :P).

      Chciałam na początku napisać, że trzymam kciuki, żeby się ten plan udał. Ale przecież ja jestem pewna, że się uda. Nie muszę trzymać kciuków. Chusta naprawdę jest prosta. A tutorial do przyszłego tygodnia poczeka 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/15572048186064896141 Intensywnie Kreatywna

    Do niedzieli, to ja będę miała coś wielkości chusteczki dla lalki – cienka włóczka powoduje, że muszę się nastawić na dużo powtórek 11-17 😀
    Ale efekt jest super! Dzięki wielkie za mobilizację.
    Jak tylko "przeszydełkuję się" przez jaśniejsze tony niebieskości, to obiecuję fotki na stronie wraz z peanami pochwalnymi za Twoje siły motywujące.

      Chusteczka dla lalki też będzie piękna 🙂
      Peany to ja już wyczytałam w komentarzach pod ostatnim wpisem. Nie wiedziałam, skąd te wypieki na twarzy. A to u Ciebie takie miłe komentarze 🙂

    • http://www.blogger.com/profile/15572048186064896141 Intensywnie Kreatywna

      Bo Ty nawet nie wiesz, jak mnie cieszy, że jesteś z powrotem!

      O, tak! Tak mi mów. Takie słowa z kolei na mnie działają mobilizująco. A tego mi trzeba, bo ciężko wrócić dawnych zwyczajów.

  • http://www.blogger.com/profile/16793883210205872666 bozenas

    Jestem w 17 rzędzie:))na dziś koniec,reszta jutro:))pozdrawiam

      Brawo! Teraz to już z górki.

    w czarnej pupie jestem z zaglądaniem do Ciebie! chusta kusi, myślę czy mam ją z czego zrobić hmmm… może i by coś było nawet :> ale KIEDY?! nie mam czasu jakoś ostatnio :/

      Chusta poczeka, spokojnie. Zwłaszcza, jeśli wymyśliłaś sobie na nią jakąś grubą włóczkę. Wtedy będzie idealna na jesień czy nawet zimę. Ale w przeciwnym razie, tzn. jeśli masz na nią jakąś cieniznę, to na Twoim miejscu mocno bym się zastanowiła nad zmianą priorytetów. 😀 😀 😀