To jest czwarta część Tygodnia z amigurumi w Szkole SzydeÅ‚kowania. Poprzednie znajdziecie tutaj: DzieÅ„ 1. – przygotuj swój warsztat do amigurumi DzieÅ„ 2. – zacznij robić swoje amigurumi DzieÅ„ 3. – powiÄ™ksz i pomniejsz swoje amigurumi *** Jak Wam siÄ™ podoba szydeÅ‚kowanie maskotek? Co prawda, wczoraj jakoÅ› dużo nie mieliÅ›cie okazji wyszydeÅ‚kować, ale to, czego siÄ™ nauczyliÅ›cie, to najważniejsze podstawy. PrzydadzÄ… siÄ™ Wam w przerabianiu każdej kolejnej części zabawki. Sekret tkwi jedynie w odpowiednim powiÄ™kszaniu, a potem pomniejszaniu. Trzeba tylko trochÄ™ wyobraźni (albo szybkiego szkicu), żeby wiedzieć, z której strony dodać, a z której odjąć, by powstaÅ‚o coÅ› naprawdÄ™ ciekawego. DziÅ› zajmiemy siÄ™ wÅ‚aÅ›nie tym modelowaniem ksztaÅ‚tu. BÄ™dzie o alternatywie dla magicznego kółka, o odejmowaniu oczek z jednej strony (by utworzyć stopÄ™) oraz o ekstremalnym dodawaniu, by utworzyć kciuk. To zaczynamy. Najpierw to, co powinniÅ›cie mieć po wczorajszej lekcji. Tak to powinno mniej wiÄ™cej wyglÄ…dać. Może u Was tylko bez tych kropek i pasków, które niech u mnie już zostanÄ… 🙂 Poniżej wklejam caÅ‚e instrukcje (po polsku i po angielsku) na naszego stworka z wczorajszego wpisu. DziÄ™ki temu wszystko bÄ™dzie w jednym miejscu, a Wy od razu bÄ™dziecie mogli zakoÅ„czyć kuperek zabawki. Sami, bo przecież już umiecie. Magiczne kółko 1: 6pÅ‚ 2: 2pÅ‚ w 1 o. 6 razy = 12 oczek 3: *1pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 18 oczek 4: *2pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 24 oczka 5: *3 pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 30 oczek 6: *4pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 36 oczek 7 *5pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 42 oczka 8-13: 42 oczka 14 *5pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 36 oczek 15: *4pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 30 oczek 16: *3pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 24 oczka 17: *2pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 18 oczek 18: *1pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 12 oczek 19-20: 12 oczek 21: *1pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 18 oczek 22: 18 oczek 23: *2pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 24 oczka 24: *3pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 30 oczek 25: *4pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 36 oczek 26-28: 36 oczek 29: *4pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 30 oczek 30: *3pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 24 oczka 31: *2pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 18 oczek 32: *1pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 12 oczek 33: *2pÅ‚ razem* 6 razy = 6 oczek Magic Ring 1: Sc 6 2: *inc 1* 6 times 3: *Sc 1, inc 1* 6 times = 18 sts 4: *Sc 2, inc 1* 6 times = 24 sts 5: *Sc 3, inc 1* 6 times = 30 sts 6: *Sc 4, inc 1* 6 times = 36 sts 7: *Sc 5, inc 1* 6 times = 42 sts 8-13: 42 sts 14: *Sc 5, dec1* 6 times = 36 sts 15: *Sc 4, dec 1* 6 times = 30 sts 16: *Sc 3, dec 1* 6 times = 24 sts 17: *Sc 2, dec 1* 6 times = 18 sts 18: *Sc 1, dec 1* 6 times = 12 sts 19-20: 12 sts 21: *Sc 1, inc 1* 6 times = 18 sts 22: 18 sts 23: *Sc 2, inc 1* 6 times = 24 sts 24: *Sc 3, inc 1* 6 times = 30 sts 25: *Sc 4, inc 1* 6 times = 36 sts 26-28: 36 sts 29: *Sc 4, dec 1* 6 times = 30 sts 30: *Sc 3, dec 1* 6 times = 24 sts 31: *Sc 2, dec 1* 6 times = 18 sts 32: *Sc 1, dec 1* 6 times = 12 sts 33: *dec 1* 6 times = 6 sts Może ktoÅ› pomyÅ›leć, że po co nam angielska wersja, że jak jest polska, to wystarczy. Ale ja myÅ›lÄ™, że to siÄ™ Wam jeszcze przyda. PrÄ™dzej czy później traficie na angielski opis, bo jest ich w sieci dużo, dużo wiÄ™cej niż polskich. Nawet jeÅ›li teraz z tych angielskich oznaczeÅ„ nie skorzystacie, to potem tu i tak wrócicie. Namawiam Was jednak, na wgÅ‚Ä™bienie siÄ™ od razu w angielskie opisy. Ostatnie okrążenie powinno wyglÄ…dać tak. Teraz trzeba obciąć nitkÄ™. Nie musi być dÅ‚uga, bo tej części nie bÄ™dziemy do niczego przyszywać. Jednak ten kawaÅ‚ek musi być na tyle dÅ‚ugi, by daÅ‚o siÄ™ go nawlec na igÅ‚Ä™. Bo jeszcze ze dwa razy trzeba wkÅ‚uć siÄ™ igÅ‚Ä… w ostatnie oczka, by to ostatnie okrążenie staÅ‚o niewidoczne i żeby tak nie odstawaÅ‚o. O zabezpieczeniu tej koÅ„cówki nici bÄ™dzie jutro. Mam nadziejÄ™, że pamiÄ™taliÅ›cie o dokÅ‚adnym wypchaniu maskotki. WypeÅ‚nienie powinno być w niej równo rozÅ‚ożone, nie powinny siÄ™ tworzyć żadne gule, zabawka nie może być zbyt miÄ™kka, ani zbyt twarda. Na tym etapie mamy jeszcze możliwość wymyÅ›lenia, co z tej naszej zabawki w ogóle powstanie. Ten ksztaÅ‚t jest na tyle uniwersalny, że może z tego być kotek, miÅ›, lalka lub cokolwiek tylko sobie wymyÅ›licie 🙂 Na podstawie tej mojej maskotki chciaÅ‚abym Wam pokazać kilka ciekawych trików, dlatego w tym momencie sama jeszcze nie wiem, co z tego bÄ™dzie 🙂 Umówmy siÄ™, że stworek. NadszedÅ‚ czas na dodanie naszemu stworkowi trochÄ™ życia. Zacznijmy od uszu. JeÅ›li chcemy zrobić jakiegoÅ› zwierza, musimy sobie najpierw wyobrazić, jakiego ksztaÅ‚tu ma uszy ten zwierz. Wiadomo – kot ma takie ostro zakoÅ„czone, miÅ› może mieć takie malutkie, zaokrÄ…glone, a sÅ‚oÅ„ bÄ™dzie miaÅ‚ wielkie, rozÅ‚ożyste, ale ksztaÅ‚tem zbliżone do tych misiowych. Pokażę Wam dzisiaj, jak zrobić uszy kocie i misiowe. Ale przy okazji uszu pokażę Wam też drugi po magicznym kółku sposób na rozpoczynanie maskotki. Bo zrobienie magicznego kółka, zwÅ‚aszcza z włóczek fantazyjnych, z wÅ‚oskiem, może być bardzo utrudnione. Dlatego ktoÅ› mÄ…dry wymyÅ›liÅ‚ rozpoczynanie od 2 oczek Å‚aÅ„cuszka. A potem w pierwsze zrobione oczko Å‚aÅ„cuszka (czyli drugie, liczÄ…c od szydeÅ‚ka) wkÅ‚uwamy 6 półsÅ‚upków. Wszystkie 6 w jedno oczko. Tutaj sÄ… jeszcze 3. A tu już 6. Mamy w pierwszym okrążeniu 6 półsÅ‚upków. Możemy wiÄ™c dalej powiÄ™kszać ucho wg tych samych zasad, co wczeÅ›niej. Rz. 2: *2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 12 oczek, ang.: R2: *inc 1* 6 times = 12 sts Rz. 3: *1pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 18 oczek, ang.: R3: *Sc 1, inc 1* 6 times = 18 sts Rz. 4-5: 18pÅ‚, ang.: R 4-5: 18 sts I to już koniec. Ucho gotowe. Teraz wystarczy je przyszyć do główki. Można takie ucho wszyć troszkÄ™ wygiÄ™te w Å‚uk, dziÄ™ki temu bÄ™dzie fajnie siÄ™ ukÅ‚adaÅ‚o. Pokażę to na dwóch przykÅ‚adach. Owieczka I sÅ‚oÅ„ W obu przypadkach ucho miaÅ‚o podobny ksztaÅ‚t. WystarczyÅ‚o je trochÄ™ inaczej wszyć i od razu maskotka zmienia siÄ™ w inne zwierzÄ…tko. (Ucho sÅ‚onia pod koniec jeszcze troszkÄ™ zmniejszyÅ‚am). A teraz przepis na kocie ucho. Magiczne kółko Rz. 1: 3pÅ‚, ang. R1: Sc 3 Rz. 2: *2pÅ‚ w 1 o.* 3 razy = 6 oczek, ang. R2: *inc 1* 3 times = 6 sts Rz. 3: 6 oczek, ang. R3: 6sts Rz. 4: *1pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 3 razy = 9 oczek, ang. R4: *Sc 1, inc 1* 3 times = 9 sts Rz. 5: 9 oczek, ang. R5: 9 sts Rz. 6: *2pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 3 razy = 12 oczek, ang.: R6: *Sc 2, inc 1* 3 times = 12 sts I wychodzi coÅ› takiego: ZauważyliÅ›cie, że na poczÄ…tku nie zrobiliÅ›my jak zwykle 6 półsÅ‚upków, tylko 3. A to wÅ‚aÅ›nie po to, by uzyskać jak najbardziej spiczastÄ… koÅ„cówkÄ™ ucha. Nie powiÄ™kszaliÅ›my go też tak symetrycznie, dziÄ™ki temu otrzymaliÅ›my Å›liczny trójkÄ…cik. A tu jeszcze przykÅ‚ad innego ksztaÅ‚tu u królika. Każdy przecież wie, że królik ma dÅ‚ugie uszy. Dlatego też trzeba je wyszydeÅ‚kować troszeczkÄ™ dÅ‚uższe. 🙂 Na temat uszu na razie to tyle. Nie wyczerpaÅ‚am tematu, bo przecież co stworzenie, to inny ksztaÅ‚t. O ich przyszywaniu bÄ™dzie jutro. Teraz kolejny sposób rozpoczynania robótki i kolejny sposób na osiÄ…gniecie innego ksztaÅ‚tu. Bardzo czÄ™sto stosuje siÄ™ go do części ciaÅ‚a, które majÄ… nie być okrÄ…gÅ‚e, lecz eliptyczne, np. stopy lub noski zwierzÄ…t. Najpierw szkic tego, co chcemy zrobić. Ma to być stopa, która od spodu bÄ™dzie w ksztaÅ‚cie elipsy. Pionowa kreska na prawym szkicu symbolizuje poczÄ…tkowe oczka Å‚aÅ„cuszka, które bÄ™dÄ… bazÄ… do przerabiania kolejnych oczek. Najpierw robimy 7 oczek Å‚aÅ„cuszka. Ostatnie z nich jest oczkiem zwrotnym, dlatego tylko 6 z nich bÄ™dzie nam sÅ‚użyÅ‚o do przerabiania kolejnych okrążeÅ„. Teraz musicie sobie wyobrazić, co bÄ™dziemy dalej robić. Schemat na pierwsze okrążenie wyglÄ…da tak: BÄ™dziemy siÄ™ wkÅ‚uwać w te poczÄ…tkowe oczka Å‚aÅ„cuszka dwa razy. Najpierw raz, normalnie. Potem odwrócimy robótkÄ™ i w te same oczka Å‚aÅ„cuszka bÄ™dziemy siÄ™ wkÅ‚uwać od doÅ‚u. Najpierw przerabiamy pierwszy półsÅ‚upek w drugim oczku Å‚aÅ„cuszka, liczÄ…c od szydeÅ‚ka. Pierwsze oczko omijamy. Potem przerabiamy po jednym półsÅ‚upku w każdym oczku Å‚aÅ„cuszka, aż do ostatniego. SzydeÅ‚ko wkÅ‚uwamy pod dwie nitki oczek Å‚aÅ„cuszka. Trzecia nitka bÄ™dzie nam jeszcze potrzebna. Na poniższym zdjÄ™ciu widać te trzecie nitki uÅ‚ożone pionowo po lewej stronie naszej robótki. W ostatnie oczko Å‚aÅ„cuszka wkÅ‚uwamy 3 półsÅ‚upki. Odwracamy robótkÄ™ do góry nogami i przerabiamy teraz 4 półsÅ‚upki, wkÅ‚uwajÄ…c je kolejno w oczka Å‚aÅ„cuszka. Na koÅ„cu wkÅ‚uwamy 2 półsÅ‚upki w ostatnie oczko Å‚aÅ„cuszka. Teraz oczka bÄ™dziemy przerabiać naokoÅ‚o, poszerzajÄ…c nieco robótkÄ™ na jej krawÄ™dziach. Rz. 2: *6pÅ‚, 3pÅ‚ w 1 o.* 2 razy = 18 oczek, ang. R: *Sc 6, inc 2* 2 times = 18 sts Rz. 3: 2pÅ‚ w 1 o., 4pÅ‚, *2pÅ‚ w 1 o.* 5 razy, 4pÅ‚, *2pÅ‚ w 1 o.* 4 razy = 28 oczek ang. R3: Inc 1, Sc 4, *inc 1* 5 times, Sc 4, *inc 1* 4 times = 28 sts Rz. 4: *2pÅ‚ w 1 o., 6pÅ‚ * 4 razy = 32 oczka, ang. R4: *inc 1, Sc 6* 4 times = 32 sts Teraz zrobimy coÅ›, co pozwoli nam zakoÅ„czyć przerabianie podeszwy oraz dość wyraźnie i gwaÅ‚townie zmienić ksztaÅ‚t. W kolejnym okrążeniu bÄ™dziemy szydeÅ‚ko wkÅ‚uwać tylko w tylnÄ… nitkÄ™ każdego przerabianego oczka. Rz. 5: 32 oczka w tylnÄ… nitkÄ™, ang.: R5: BLO 32 sts Zobaczcie, jak Å‚adnie zmieniÅ‚o nam to ksztaÅ‚t. PojawiÅ‚a siÄ™ też pozioma linia, która może być ciekawÄ… ozdobÄ…. A tak to wyglÄ…da od Å›rodka: Rz. 6-8: 32 oczka, ang. R6-8: 32 sts NastÄ™pne okrążenia przerabiamy już normalnie, wkÅ‚uwajÄ…c szydeÅ‚ko pod obie nitki. W kolejnym okrążeniu zaczniemy zmniejszanie liczby oczek. Ale zrobimy to w taki sposób, by uzyskać wyraźny ksztaÅ‚t stopy. Aby tak siÄ™ staÅ‚o, musimy oczka odejmować tylko od strony palców, piÄ™ta musi pozostać niezmniejszona. Rz. 9: 7pÅ‚, *2pÅ‚ razem, 1pÅ‚* 4 razy, 13pÅ‚ = 28 oczek, ang. R9: Sc 7, *dec 1, Sc 1* 4 times, Sc 13 = 28 sts I już widać, że zaczyna nam siÄ™ ksztaÅ‚tować piÄ™kna stópka 🙂 PamiÄ™tajcie o odpowiednim sposobie zmniejszania liczby oczek, czyli wkÅ‚uwaniu szydeÅ‚ka tylko pod przedniÄ… nitkÄ™ razem przerabianych oczek. PisaÅ‚am o tym wczoraj. Rz. 10: 4pÅ‚, *2pÅ‚ razem, 1pÅ‚* 5 razy, 9pÅ‚ = 23 oczka, ang. R10: Sc 4, *dec 1, sc 1* 5 times, sc 9 = 23 sts Rz. 11: 1pÅ‚, *2pÅ‚ razem, 1pÅ‚* 6 razy, 4pÅ‚ = 17 oczek, ang. R11: Sc 1, *dec 1, sc 1* 6 times, Sc 4 = 17 sts PiÄ™kny bucik 🙂 Rz. 12: *2pÅ‚ razem, 1pÅ‚* 5 razy, 2pÅ‚ = 12 oczek, ang. R12: *dec 1, sc 1* 5 times, sc 2 = 12 sts I to jest ten moment, w którym należy stopÄ™ wypeÅ‚nić. Zasada wypeÅ‚niania jest taka sama. Trzeba to robić delikatnie, ale stanowczo, uważajÄ…c na równomiernie rozÅ‚ożenie wypeÅ‚nienia. Co prawda, dół stopy troszeczkÄ™ nam siÄ™ pod wpÅ‚ywem wypeÅ‚nienia wysunie, ale i tak nadal bÄ™dzie widać, że to ma być stopa. 🙂 Rz. 13-…..: 12 oczek, ang. R13-…..: 12 sts W opisie ostatniego okrążenia wstawiÅ‚am kilka kropek, by nie ograniczać Was w liczbie przerobionych okrążeÅ„, a tym samym dÅ‚ugoÅ›ci nóg. Ja zrobiÅ‚am jeszcze tylko 3 okrążenia z 12 oczkami w obwodzie i otrzymaÅ‚am bardzo krótkie kikuciki. Ale Wy możecie tych okrążeÅ„ dorobić dużo, dużo wiÄ™cej. DziÄ™ki temu Wasz stworek może być dÅ‚ugonogÄ… blondynÄ…. Albo brunetkÄ… 🙂 Wszystko zależy od Was. Na koniec możecie jeszcze zmniejszyć obwód do 6 oczek, przerabiajÄ…c w każdym oczku po 2 półsÅ‚upki. BÄ™dzie siÄ™ Å‚atwiej przyszywaÅ‚o do tuÅ‚owia. Aha, i jeszcze coÅ› bardzo ważnego. Kiedy robicie na przykÅ‚ad takie dÅ‚ugie, ale wÄ…skie elementy (czyli np. nogi z 12 oczek Å‚aÅ„cuszka i kilkunastu okrążeÅ„), to musicie koniecznie na bieżąco i co chwilÄ™ wypeÅ‚niać te nogi. Po zrobieniu kilku okrążeÅ„ wypeÅ‚niacie nogÄ™, potem znowu robicie kilka okrążeÅ„ i znowu wypeÅ‚niacie. Zrobienie caÅ‚ej dÅ‚ugaÅ›nej nogi od razu i próba wypeÅ‚nienia jej na koÅ„cu skoÅ„czy siÄ™ prawie na pewno brzydkimi zgrubieniami przez nierównomiernie rozÅ‚ożone wypeÅ‚nienie. A ja Wam jeszcze pokażę, do czego sÅ‚uży przede wszystkim przerabianie oczek tylko za jednÄ… nitkÄ™. Cylinder Å›limakowi zrobiÅ‚am, zaczynajÄ…c od góry. Najpierw zrobiÅ‚am kilka okrążeÅ„ powiÄ™kszajÄ…cych, potem jedno okrążenie bez powiÄ™kszenia, ale wkÅ‚uwajÄ…c siÄ™ tylko w tylnÄ… nitkÄ™. NastÄ™pnie kilka okrążeÅ„ bez powiÄ™kszenia aż do uzyskania odpowiedniej wysokoÅ›ci cylindra. I po nich ponownie okrążenie powiÄ™kszajÄ…ce i tym razem wkÅ‚uwajÄ…c siÄ™ tylko w przedniÄ… nitkÄ™ oczek. (Podobne kombinacje można przeprowadzić, żeby powstaÅ‚ grzybek. Jedna z Was o szydeÅ‚kowe grzybki pytaÅ‚a. Najpierw trzeba zrobić kilka okrążeÅ„ powiÄ™kszajÄ…cych, jak do kuli, a potem już bez powiÄ™kszania wkÅ‚uwać siÄ™ pod tylnÄ… nitkÄ™ oczek. NastÄ™pnie kilka okrążeÅ„ robótkÄ™ zmniejszać i przy przejÅ›ciu do nóżki przerabiać oczka tylko pod przedniÄ… nitkÄ™). Na powyższym zdjÄ™ciu widzicie też maskotki, w których wykorzystaÅ‚am trzy sposoby na uksztaÅ‚towanie stóp. Bo stopy mogÄ… być zwężane tak jak to przed chwilÄ… dokÅ‚adnie rozpisaÅ‚am – z jednej tylko strony (tak ma lala). MogÄ… być zmniejszane symetrycznie z każdej strony, kiedy nie zależy nam na upodobnieniu do czÅ‚owieka (na zdjÄ™ciu u królika). Ale mogÄ… też w ogóle nie być zwężane, jak u owieczki. A Å›limak nie ma stóp, wiÄ™c problem z gÅ‚owy 🙂 Mamy uszy, mamy nogi. Czas na rÄ™ce. I żeby temat rÄ…k przerobić porzÄ…dnie, zrobimy dÅ‚onie z kciukiem. CaÅ‚a trudność takiego kciuka polega na tym, że trzeba go bardzo szybko powiÄ™kszyć i tak samo szybko zmniejszyć. A to może być trochÄ™ skomplikowane, bo już z zasady oczka w amigurumi sÄ… ciasno robione. DoÅ‚ożenie wielu oczek na krótkim odcinku do najÅ‚atwiejszych nie należy. Ale nam to niestraszne. Do dzieÅ‚a! DÅ‚oÅ„ rozpoczynamy bez udziwnieÅ„. Magic ring 1. 6pÅ‚, ang. Sc 6 2. *2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 12 oczek, ang. *inc 1* 6 times = 12 sts 3. *1pÅ‚, 2pÅ‚ w 1 o.* 6 razy = 18 oczek, ang. *Sc 1, inc 1* 6 times = 18 sts 4. 18 oczek, ang. 18 sts 5: *1pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 6 razy = 12 oczek, ang. *Sc 1, dec 1* 6 times = 12 sts I teraz zaczynamy robić kciuk. Uwaga, bÄ™dzie ciężko! 6: 3pÅ‚ w 1 o., 5pÅ‚ w 1 o., 3pÅ‚ w 1 o., 9pÅ‚ = 20 oczek, ang. Inc 2, inc 4, inc 2, sc 9 = 20 sts 7: 3pÅ‚, *2pÅ‚ w 1 o.* 5 razy, 12pÅ‚ = 25 oczek, ang. Sc 3, *inc 1* 5 times, sc 12 = 25 sts Teraz bÄ™dziemy już kciuk zamykać. 8: 3pÅ‚, *2pÅ‚ razem* 5 razy, 12pÅ‚ = 20 oczek, ang. Sc 3, *dec 1* 5 times, sc 12 = 20 sts SporÄ… trudnoÅ›ciÄ… może siÄ™ okazać nie tyle zamykanie oczek, co samo przeciÄ…ganie szydeÅ‚ka. Może być ciężko, to normalne, nie musicie siÄ™ martwić, że coÅ› źle zrobiliÅ›cie. Poza tym miÄ™dzy oczkami mogÄ… siÄ™ robić dość spore dziury. Warto wtedy kolejne okrążenie robić nieco luźniej, by ta luźniejsza nitka zasÅ‚oniÅ‚a nam dziurki w zamykanych oczkach. W tym miejscu musicie również uważać z wypeÅ‚nieniem, by nie wÅ‚ożyć go za dużo. 9: 3pÅ‚ razem, 5pÅ‚ razem, 3pÅ‚ razem, 9pÅ‚ = 12 oczek, ang. dec 2, dec 4, dec 2, sc 9 = 12 sts 10: 12 oczek, ang 12 sts 11: *2pÅ‚, 2pÅ‚ razem* 3 razy = 9 oczek, ang. *Sc 2, dec 1* 3 times = 9 sts 12-……: 9 oczek, ang. 9 sts I tu podobnie, jak przy nogach, zostawiam Wam peÅ‚nÄ… dowolność w dÅ‚ugoÅ›ci Å‚apek. Możecie zrobić tylko kilka okrążeÅ„ z dziewiÄ™cioma oczkami. Ale możecie też zrobić tych okrążeÅ„ wiÄ™cej. PamiÄ™tajcie o wypychaniu na bieżąco! MaÅ‚a podpowiedź. Nie wiem czy to dobrze, ale wpadÅ‚am kiedyÅ› na pomysÅ‚, by wypeÅ‚nienia do rÄ…k wkÅ‚adać nieco mniej niż do pozostaÅ‚ych części maskotki. ZwÅ‚aszcza, jeÅ›li zabawka ma trafić do maÅ‚ego dziecka. Wydaje mi siÄ™, że takie bardziej miÄ™kkie Å‚apki sÄ… dla najmÅ‚odszych przyjemniejsze w zabawie. Dlatego jeÅ›li chodzi o wypeÅ‚nianie maskotki, to wszÄ™dzie równomiernie, dokÅ‚adnie, a w Å‚apkach nieco mniej. 🙂 Na dzisiaj to wszystko. ZdajÄ™ sobie sprawÄ™, że nie wyczerpaÅ‚am tematu. PrzedstawiÅ‚am rzeczy podstawowe i takie, które najczęściej bÄ™dziecie mieli okazjÄ™ zrobić. Po przerobieniu kilku maskotek i nabraniu doÅ›wiadczenia w modelowaniu ksztaÅ‚tu, być może bÄ™dziecie już w stanie sami ten ksztaÅ‚t wymyÅ›lać, choćby na podstawie zdjęć. Na przykÅ‚ad takich: http://amigurumisie.blogspot.de/2016/07/ile-czasu-robi-sie-zabawke-na.html Zapraszam na jutro. BÄ™dzie o wykaÅ„czaniu, wÅ‚osach, zszywaniu i zabezpieczaniu nitek. Dowiecie siÄ™ również, czego w amigurumi nie lubimy najbardziej. 🙂 Bo jest taka jedna rzecz w amigurumi, której praktycznie nikt nie lubi robić. Ale i to jest do przeskoczenia! (Ci, którzy już wiedzÄ… o co chodzi, proszeni sÄ… o zachowanie dyskrecji).