spódnica na szydełku, tutorial, Szkoła Szydełkowania, crochet skirt

To jest ostatnia część tutorialu na szydełkową spódnicę w stylu boho. Poprzednie części kursu znajdziecie tutaj:
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz.1
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz. 2
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz. 2 i 1/2 
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz. 3 
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz. 4 – wykończenie dołu
Szydełkowa spódnica maksi, tutorial cz. 5 – od bioder ku górze

***
Napisałam wyżej, że to ostatnia część, choć po przerobieniu dzisiejszego materiału, spódnica nie będzie jeszcze nadawała się do noszenia. Ale o tym na końcu.

Najpierw zajmiemy się paskiem, który jest ostatnią rzeczą do wyszydełkowania.
Na samej górze macie kilka pomysłów, jak można go zrobić.

Ja zdecydowałam się chyba na sposób najprostszy – wiązanie.
Nad ostatnim okrążeniem, w którym miałam łuki z 3 oczek łańcuszka, przerobiłam okrążenie samymi słupkami: nad każdym łukiem zrobiłam 4 słupki i po jednym słupku wkłuwałam też w każdy półsłupek pomiędzy łukami.

spódnica na szydełku, tutorial, Szkoła Szydełkowania, crochet skirt

Zdecydowałam, że przez drugie okrążenie będę przeciągała swoje wiązanie.
Robiłam więc ponownie słupki, wkłuwając je w każdy słupek niższego okrążenia. Ale żeby zrobić miejsca do przeciągania sznureczka, opuszczałam co jakiś czas 1 słupek, a zamiast niego robiłam 1 oczko łańcuszka. To opuszczanie powtarzałam nad każdym co dziesiątym słupku tego okrążenia.

Ostatnie okrążenie paska to też słupki, wkłuwane każdy w kolejny słupek niższego okrążenia.
Aby pasek trochę się zwężał na samej górze, omijałam oczka łańcuszka, nie przerabiałam nad nim żadnego słupka.

spódnica na szydełku, tutorial, Szkoła Szydełkowania, crochet skirt

Okrążenie zakończyłam kilkoma oczkami ścisłymi zamykającymi dla lepszego zabezpieczenia nitki. Potem nitkę trzeba jeszcze schować i zabezpieczyć między przerobionymi słupkami.
I teraz wystarczy tylko przez otwory przeciągnąć sznureczek lub jakąś wąską wstążeczkę i gotowe.

Na zdjęciu na samej górze widzicie też inne rozwiązania.
W pasek można wciągnąć szeroką gumkę (zdjęcie z żółtymi klamerkami). Aby to zrobić, wystarczy wyszydełkować pasek na podwójną szerokość tego, co chcemy uzyskać. Następnie składamy go na pół i szydełkiem przymocowujemy ostatnie okrążenie do podstawy. Oczywiście nie robimy tego od razu na całym obwodzie, tylko zostawiamy niewielki otwór, by przeciągnąć przez niego gumkę. Kiedy gumka jest już na swoim miejscu, zamykamy tunel szydełkując do końca.

Jeśli gumka ani wiązanie do nas nie przemawiają, można zrobić zwykłe, najzwyklejsze szlufki i przez nie przeciągnąć pasek z klamerką (można taki pasek też wyszydełkować).

Dwie środkowe propozycje z lewej strony kolażu mają ciekawe rozwiązanie. Przypuszczam, że podczas szydełkowania paska, ich autorzy razem z włóczką, przerabiali też przezroczystą elastyczną nić, taką samą, jaką stosuje się w ściągaczach skarpetek i czapek, żeby dobrze się trzymały. Również tutaj to rozwiązanie może okazać się przydatne.

I propozycja na samym dole po lewej – kupny ściągacz. Jeśli ktoś ma do takiego dostęp i dobierze sobie kolor, który nie musi być przecież idealnie taki sam, wystarczy, żeby pasował – to czemu nie. Może to wyglądać bardzo, bardzo ciekawie.

***
Jeśli pasek macie gotowy, to wcale nie znaczy, że spódnica też jest już gotowa.
Najpierw trzeba schować wszystkie ewentualne nitki i zabezpieczyć je przed ewentualnym przypadkowym spruciem.
Potem pierzemy spódnicę. Bardzo delikatnie. W sumie, pranie polega jedynie na ugniataniu i bardzo delikatnym wyciskaniu z niej wody.
Po wyjęciu z wody zawijamy spódnicę w ręcznik i czekamy kilkanaście minut, żeby dobrze nasiąkł.
Następnie układamy spódnicę do blokowania na płasko. Wzór jest ażurowy, więc łatwiej będzie układać go tak, by poszczególne łuki miały taką samą szerokość i żeby kolejne rzędy wzoru nachodziły na siebie.

spódnica na szydełku, tutorial, Szkoła Szydełkowania, crochet skirt

Pilnujemy także, by dolny brzeg spódnicy przodu i tyłu ładnie się układał.
Jeśli materia nie chce z Wami współpracować, możecie wbijać szpilki, by utrzymać ją w ryzach.
Ja ze szpilek zrezygnowałam, ponieważ chciałam uniknąć nienaturalnie naciągniętych łuków.

spódnica na szydełku, tutorial, Szkoła Szydełkowania, crochet skirt

Rozłożona spódnica sobie schnie. A jeśli wzięliśmy bawełnianą włóczkę, musimy się przygotować na dość długi proces schnięcia.
W tym czasie możecie już myśleć nad podszewką. Może być ona zamaszysta – szeroka i długa prawie taka jak spódnica, a może być też z dzianiny, przylegająca do ciała i króciutka. Wszystko zależy od tego, jak bardzo chcecie się pokazać 😀 Jedno jest pewne – bawełna lub coś innego naturalnego jest tu wymogiem, bo przecież to spódnica na lato. Żadne sztuczności poliestrowe nie wchodzą w ogóle w grę.

Różne rozwiązania zarówno na paski, jak i podszewki do szydełkowych spódnic, znajdziecie na mojej tablicy na Pintereście. O tu: https://www.pinterest.com/perfidnyobibok/crochet-skirt/
Co wybieracie?

  • http://www.blogger.com/profile/07071496964136828401 Barbara

    Ja zrobię dwie podszewki :jedną białą, długą z batystu z falbaną na dole (prawdopodobnie tak aby troszkę była dłuższa ok. 1 cm), drugą do kolan, dopasowaną, cielistą. Natomiast pasek będzie z gumą w środku. Ale to dopiero w lipcu, czekam na włóczkę. Tymczasem sprulam sporą część spódnicy, bo doszłam do wniosku, że za dużo zrobiłam okrążeń wzorem, który będzie też na górze (zrobiłam 12, a chyba lepiej będzie 8) więc się nie nudzę 😀

      Właśnie o takich rozwiązaniach podszewki i ja myślałam. Ale chyba z tej do kolan zrezygnuję. Nie wiem, jeszcze zobaczę, jak to po wyschnięciu będzie się wszystko układało.
      I też byłam blisko prucia tej samej części. Ale… nie chciało mi się 😀

    • http://www.blogger.com/profile/07071496964136828401 Barbara

      No właśnie, Ty mnie zainspirowałaś do uszycia długiej podszewki 😀 trochę folkowo będzie ale myślę że też fajnie. Ja wokół tego prucia to ponad tydzień chodziłam 😀 i nie wiem ile razy przymierzałam spódnicę z nadzieją, że jednak jest dobrze. Ale kurcze, nie było… I w końcu dzisiaj sprułam 😀

      Nie folkowo, tylko boho! w tym sezonie ten styl ma branie. Do tego torebka z frędzlami i jakaś fikuśna bluzeczka i jesteś najmodniejszą laską w okolicy 😀

  • http://www.blogger.com/profile/07071496964136828401 Barbara

    Jeszcze jedno. Będę miała spory problem z blokowaniem (nie mam gdzie spódnicy rozłożyć). Jak myślisz, wystarczy spryskanie wodą i trochę żelazka? Bo chyba nic innego nie wchodzi w grę 🙁

      Możesz spróbować żelazkiem, ale najlepiej przez wilgotną ściereczkę i niezbyt gorącym żelazkiem, żeby wzór nie zrobił się za bardzo płaski.
      Tylko postaraj się jakoś zapanować nad równą długością przodu i tyłu, bo to jest najważniejsze. Łuki mogą być różnie naciągnięte – i tak będą w ciągłym ruchu, ale długość musi być taka sama, a przynajmniej zbliżona 🙂

    • http://www.blogger.com/profile/07071496964136828401 Barbara

      Mało precyzyjnie się wyraziłam. Pisząc o żelazku miałam na myśli prasowanie parą (czyli żelazko minimalnie nad odzieżą), uderzeniami pary i wtedy od razu formować kieckę. Nic zobaczę jak to zda egzamin. Dzięki za przypomnienie o długości, z centymetrem będę działać 😀

      O tak, parą już lepiej 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/04895550699313172613 Zręczne Ręce

    czy możesz powiedzieć ile metrów/gramów włóczki zużyłaś na tą spódnicę? Pozdrawiam

      ok. 630-650 gramów.
      Miałam 600 gramów Silvy (52% bawełny, 48% wiskozy, 260 m/100 g) i mi jej zabrakło. Górę wykończyłam inną włóczką, ale podobną w składzie i grubości i zużyłam jej niecałe pół motka, więc pewnie jakieś 30 g, max 50 g

  • http://www.blogger.com/profile/11323959817154551850 visana

    Witam,trafiłam tu po raz pierwszy, przez przypadek i widzę wiele ciekawych rzeczy i porad,chętnie pooglądam i pozwolę sobie dodać ten blog do moich ulubionych na moim blogu.Pozdrawiam:)

      Cieszę się niezmiernie, że tu trafiłaś. I mam nadzieję, że znajdziesz tu wiele inspiracji 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/10839031832055956872 Małgorzata Lenska

    Moja spódnica skończona 🙂
    Zrobiłam sobie wersję do kolan, takiej potrzebowałam i gdyby nie ten tutorial to bym się pewnie do dziś za spódnicę nie zabrała 🙂 Dziękuję :-))
    http://thebestthing12.blogspot.com/2015/06/szydekowa-spodnica-skonczona.html

      Wow! Jestem pod wrażeniem. Przepiękna i cudnie w niej wyglądasz. Gratuluję tak szybkiego wyszydełkowania.
      I dziękuję za link 🙂

  • Agata Laskowska

    ja też ma swoja o taką http://delicium-delicium.blogspot.com/2015/07/moja-niebieska.html a podszewkę mama ze starej spódnicy

      Jestem pod wrażeniem. Śliczna! I ten kolor! 🙂