Dni coraz krótsze, temperatury coraz niższe. Nie ma na to rady – zima tuż, tuż. Czas wyciągać grube swetry, kurtki, ciepłe rajtuzki. I czapki! Dziś dla tych z Was, którzy z paniką i bez sukcesu przeszukują swoje pawlacze w poszukiwaniu ciepłego nakrycia głowy, mam tutorial na bardzo prostą szydełkową czapkę.

Poradzą sobie z nią wszyscy, bo jedynym trudniejszym elementem są pętelki z oczek łańcuszka, które na końcu trzeba przez siebie przewlec. Dla urozmaicenia tej prostoty można sięgnąć po kilka kolorów tej samej włóczki. Ale pamiętajcie – muszą to być nitki tej samej grubości!

szydełkowa czapka, crochet hat, Szkoła Szydełkowania, szydełkowanie, tutorial

A oto konkrety.

Instrukcję znajdziecie tutaj: Red Heart  (plik pdf).

Włóczka zaproponowana przez projektantów to Red Heart With Love, która ma ok. 160m w 100 g. Ja wzięłam sporo grubszą, ale dopasowałam tak szydełko, żeby próbka (6 półsłupków w rzędzie i 6 rzędów) była kwadratem o boku 5 cm. Zużyłam dokładnie 200 g włóczki Red Heart Reflective (został mi kawałek 40 cm).

Do zrobienia czapki potrzebujecie dwóch szydełek. Większym należy zrobić próbkę i całą czapkę, mniejszym zaś (mniejszym przynajmniej o 1 mm) ściągacz, czyli ostatnie cztery okrążenia. (Mój ściągacz to jedynie trzy okrążenia, na ostatnie zabrakło włóczki).

szydełkowa czapka, crochet hat, Szkoła Szydełkowania, szydełkowanie, tutorial

Przyda się również igła do schowania nitek. Jeśli zrobicie czapkę jednokolorową, do schowania będą tylko dwie nitki (początkowa i końcowa). Natomiast przy kilku kolorach liczba nitek wzrasta.

Zapraszam zatem do obejrzenia filmu. Jest długi.

Jeszcze słów kilka o powiększaniu lub ewentualnym pomniejszaniu. Tak jak wspomniałam w filmie, głębokość czapki możecie zwiększać, dodając po cztery okrążenia, lub zmniejszać, odejmując te cztery okrążenia.

Natomiast jeśli chodzi o obwód czapki, to zwiększyć możecie go poprzez przerabianie większej liczby okrążeń powiększających. Czyli: instrukcja mówi, że ostatnim okrążeniem powiększającym dla największego rozmiaru, jest okrążenie 12. Gdybyście chcieli jeszcze większy obwód, to w kolejnym okrążeniu nadal możecie dodać kolejnych 8 oczek (pamiętajcie: obwód zmieniamy zawsze o 8 oczek w jedną lub drugą stronę). Jeśli zaś chcecie uzyskać obwód mniejszy od tego najmniejszego, który pokazuje instrukcja, to przestajecie dodawać oczka nie w okrążeniu siódmym, tylko na przykład w szóstym lub jeszcze wcześniej.

Może się tak zdarzyć, że do swojego projektu użyliście włóczki zupełnie nie pasującej do tej z instrukcji, np. po osiągnięciu maksymalnej liczby oczek w okrążeniu Wasza czapka zupełnie nie pasuje do rozmiaru, który w danym momencie powinniście otrzymać. W takim przypadku trzeba znać się trochę na matematyce. Należy zmierzyć obwód głowy (wokół uszu i czoła), a następnie podzielić tę liczbę przez 3,14. Otrzymany wynik to średnica koła (wierzchołka czapki), po osiągnięciu której już nie dodajemy oczek na obwodzie, przerabiamy oczka, wkłuwając je pojedynczo w oczka poprzedniego okrążenia.

I na koniec jeszcze zdjęcie zrobione z lampą błyskową, żebyście mogli zobaczyć, że to naprawdę bardzo fajna włóczka. Po zmroku będę bezpieczna.

szydełkowa czapka, crochet hat, Szkoła Szydełkowania, szydełkowanie, tutorial

Pamiętajcie! Dbajcie o swoje bezpieczeństwo. Noście odblaski lub takie odblaskowe czapki 🙂

PS Link do instrukcji, a zarazem prośbę o tutorial podesłała Jola. Dziękujemy! :*

  • Jolka

    Nigdy nie robiłam żadnych próbek, ale za każdym razem gdy czytam, że należy zrobić to zastanawiam się po co tak naprawdę jest próbka 🙂 Zapewne i tym razem jej nie zrobię 🙂
    Dziękuję za tutorial 🙂

      Próbka jest po to, żeby ją robić 🙂

      • Jolka

        no to już wiem, że tylko po to aby ją robić, robić jej nie będę 😉 Zamiast tego szukam włóczki. Ale u nas to jakoś ubogo jest z tymi włóczkami ;-(

          Odpisuję z opóźnieniem, ale muszę to napisać – u nas z włóczkami wręcz odwrotnie. To znaczy są, ale strasznie drogie. Więc na jedno wychodzi :/

  • Blondynka

    tego mi było trzeba 🙂 mogłabym pobrać ten film na dysk? oczywiście bez późniejszego wykorzystywania do celów innych, niż zrobienie czapki 🙂

      Jeżeli tylko masz taką możliwość, to proszę bardzo. 🙂

      • Blondynka

        dziękuję 🙂 już się czapka robi:D

          Na zdrówko! 🙂 Podeślij potem efekty 🙂