tydzień elementarno-tutorialowy

Zaczynamy Tydzień elementarno-tutorialowy w Szkole Szydełkowania. Podczas pierwszej lekcji nauczymy się, jak zaczynać robótkę (każdą), jak zmieniać kolory w jednym elemencie oraz jak te elementy ze sobą łączyć. Dużo materiału jak na pierwszą lekcję. Ale kiedy to wszystko opanujecie, będzie już tylko łatwiej.

Pomyślałam, że jak zaczynać, to od czegoś prostego, ładnego i do wykorzystania w wielu sytuacjach. Granny square są ostatnio tak modne, że aż sama się temu dziwię. Z robionych tą metodą elementów zrobimy już nie tylko kocyk czy poszewkę na poduszkę, ale nawet swetry, spodnie i inne częśći garderoby.

Zaczynamy oczywiście od schematu i jego analizy.

tydzień elementarno-tutorialowy

(Źródło: http://pascalenary.wordpress.com/2010/11/27/traditional-granny-square/)

Aby zrobić ten element musimy znać zaledwie trzy podstawowe oczka szydełkowe.
– chain – oczko łańcuszka (przez pętelkę, która znajduje się na szydełku przeciągamy nitkę idącą od kłębka)
– double crochet – słupek z jednym narzutem (nawinąć na szydełko 1 narzut, szydełko wkłuć w odpowiednie oczko i
przeciągnąć nitkę. Na szydełku znajdują się w tej chwili 3 pętelki,
które należy przerobić parami, tzn. nawinąć na
szydełko 1 narzut i przeciągnąć nitkę przez 2 pętelki. Pozostałe 2
pętelki przerobić z nowym narzutem).
– slip stitch – oczko ścisłe zamykające (szydełko poprowadzić przez odpowiednie oczko leżące poniżej, nawinąć na
szydełko 1 narzut, a następnie poprowadzić nitkę jednym ruchem przez
oczko i pętelkę znajdującą się na szydełku).

Analiza schematu
Powyższy schemat jest kolorowy, aby łatwiej było przechodzić do kolejnych rzędów. Cyferki pokazują nam, który aktualnie rząd przerabiamy. A przerabiamy na przemian 3 słupki oddzielone oczkami łańcuszka. Grupy słupków wyższego rzędu leżą bezpośrednio nad oczkiem łańcuszka niższego rzędu. I podobnie na przemian – oczko łańcuszka wyższego rzędu leży nad grupą słupków.

Na bokach pomiędzy grupami słupków robimy tylko jedno oczko łańcuszka. Natomiast trzeba pamiętać o ładnym wyprofilowaniu rogów, tak aby powstał kwadrat. Zwróćcie uwagę, że na rogach robimy zawsze dwie grupy słupków oddzielone dwoma oczkami łańcuszka.

Rozpoczynanie robótki

Aby rozpocząć robótkę musimy zrobić pierwszą pętelkę. Najlepiej jest owinąć włóczkę wokół palca, a następnie zdjąć pętelkę, by nitki układały się tak, jak na poniższym zdjęciu.

tydzień elementarno-tutorialowy

Następnie nitkę idącą od kłębka zawijamy pod pętelkę tak, by leżała dokładnie na środku. Teraz wsuwamy pod nią szydełko. Nad szydełkiem mamy w tej chwili nitkę idącą od kłębka, a pod szydełkiem jest pętelka zrobiona wcześniej.

tydzień elementarno-tutorialowy

Pociągając za końcówkę nitki oraz nitkę idącą od kłębka, zaciskamy pętelkę na szydełku. O tak właśnie:

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz możemy już zrobić wszystko, co tylko nam się spodoba. Każdą robótkę zaczynamy od odpowiedniej liczby oczek łańcuszka. Tworzą one podstawę, której nie wlicza się do ogólnej liczby przerabianych rzędów.
Nasz kwadrat przewiduje na rozpoczęcie 4 oczka łańcuszka. Czyli 4 razy przeciągamy nitkę przez pętelkę znajdująca się na szydełku.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz musimy zamknąć okrążenie oczkiem ścisłym zamykającym. Wkłuwamy szydełko w pierwsze zrobione przez nas oczko łańcuszka. Na szydełku mamy dwie pętelki.

tydzień elementarno-tutorialowy

Nawijamy nitkę na szydełko (robimy narzut) i przeciągamy ją przez obie pętelki znajdujące się na szydełku. Zamknęliśmy okrążenie.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz rozpoczynamy pierwszy rząd, bądź jak kto woli, pierwsze okrążenie. Ale zanim to pokażę, kilka słów wstępu.
W szydełkowaniu do każdego kolejnego rzędu przechodzimy płynnie, wykonując na początku każdego rzędu, bądź okrążenia, oczka łańcuszka. Te oczka początkowe mają „zastąpić” niejako oczka, które będziemy robić w dalszej części rzędu, dlatego musimy pamiętać o odpowiedniej wysokości oczek.
I tak, jeśli w dalszej części rzędu będziemy robić, tak jak w naszym schemacie, słupki z jednym narzutem, to na początku rzędu musimy przerobić 3 oczka łańcuszka. Na wysokość te 3 oczka łańcuszka odpowiadają słupkowi z jednym narzutem. Ale kiedy schemat przewidywałby np. w tym miejscu słupki z trzema narzutami, to na początku rzędu musielibyśmy zrobić aż 5 oczek łańcuszka.

Dobrze, przechodzimy do naszego schematu. Zwróćcie uwagę, że każde nowe okrążenie zaczynamy w rogu kwadratu, dlatego też każde kolejne okrążenie rozpoczynamy od zrobienia:
3 oczek łańcuszka (które odpowiadają wysokości jednego słupka) oraz kolejnych 2 oczek łańcuszka, które będą oddzielały grupy słupków.

Dlatego po zamknięciu okrążenia robimy 5 oczek łańcuszka.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz zrobimy pierwszy słupek.
Na szydełku mamy jedną pętelkę. Robimy narzut, wkłuwamy szydełko w środek kółka z oczek łańcuszka. Znowu robimy narzut i przeciągamy nitkę przez kółko z oczek łańcuszka. Teraz na szydełku mamy 3 pętelki.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz te 3 pętelki przerabiamy parami z kolejnymi narzutami.
To znaczy – robimy narzut i przeciągamy nitkę przez pierwsze dwie pętelki. Na szydełku mamy teraz dwie pętelki.

tydzień elementarno-tutorialowy

Z kolejnym narzutem przerabiamy te dwie pętelki tak, by na szydełku została tylko jedna.
Mamy pierwszy słupek.
W taki sposób robimy jeszcze dwa słupki.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz modelujemy róg kwadratu, dlatego po pierwszej grupie słupków robimy dwa oczka łańcuszka. I po nich przerabiamy znowu 3 słupki.

tydzień elementarno-tutorialowy

W pierwszym okrążeniu musimy zrobić trzy pełne grupy słupków.
W czwartej zaś grupie robimy tylko 2 słupki. Trzecim słupkiem będą oczka łańcuszka, które zrobiliśmy na początku tego okrążenia.

tydzień elementarno-tutorialowy

Zamykamy pierwsze okrążenie oczkiem ścisłym zamykającym. Uwaga: wkłuwamy szydełko w trzecie oczko łańcuszka, zrobione na początku okrążenia.

tydzień elementarno-tutorialowy

Teraz przechodzimy do przerabiania drugiego okrążenia.
Najpierw jednak, zgodnie ze schematem musimy zrobić oczko ścisłe, wkłuwając szydełko pod łuk z dwóch oczek łańcuszka niższego rzędu. Dopiero teraz możemy zrobić 5 oczek łańcuszka, które zaczynają drugie okrążenie.

tydzień elementarno-tutorialowy

I znowu robimy grupę z trzech słupków. Poniższe zdjęcie pokazuje, że słupki powinny być oparte na łuku z oczek łańcuszka niższego rzędu.

tydzień elementarno-tutorialowy

Po pierwszej grupie słupków robimy jedno oczko łańcuszka i na kolejnym łuku niższego rzędu opieramy kolejną grupę słupków.

tydzień elementarno-tutorialowy

Aby wyprofilować róg robimy dwa oczka łańcuszka i na tym samym łuku niższego rzędu opieramy kolejną grupę słupków. Na poniższym zdjęciu są 2 wyprofilowane rogi.

tydzień elementarno-tutorialowy

A tu już 3 wyprofilowane rogi, a czwarty zaraz zostanie zamknięty oczkiem ścisłym zamykającym.

tydzień elementarno-tutorialowy

Trzecie okrążenie rozpoczynamy dokładnie tak samo, jak poprzednie.

tydzień elementarno-tutorialowy

I z każdym kolejnym okrążeniem zwiększa się grupa słupków, które tworzą bok kwadratów. Pamiętamy, że te grupy oddzielamy jednym oczkiem łańcuszka.

tydzień elementarno-tutorialowy

Początek czwartego okrążenia.

tydzień elementarno-tutorialowy

I zakończenie czwartego okrążenia. Możemy tych okrążeń zrobić tyle, ile nam się podoba. To jest właśnie ogromna zaleta tego wzoru.

tydzień elementarno-tutorialowy

Ale prawdziwy granny square to każde okrążenie w innym kolorze. Dlatego teraz pokażę:

Jak zmieniać kolory w jednym elemencie

Po zamknięciu okrążenia, na szydełku robimy dokładnie taką samą pętelkę, jak na początku robótki.

tydzień elementarno-tutorialowy

Zauważcie, że na powyższym zdjęciu widać, że jedna z turkusowych nitek idzie do robótki. Po zrobieniu rzędu turkusowego nie obcięłam jej. Zrobię to później. I jednocześnie zabezpieczę obie nitki, wszywając je w element.

Na szydełku mam dwie pętelki, jedną białą drugą turkusową. Teraz przeciągam nowy kolor przez stary. Zobaczcie, że supełek chowa mi się w oczku.

tydzień elementarno-tutorialowy

Przerabiam kolejne okrążenie tak jak poprzednie. Zobaczcie, że opierając słupki na łuku niższego rzędu od razu zabezpieczam nową i starą nitkę. Potem jeszcze i tak je jeszcze zabezpieczę, wszywając w element.

tydzień elementarno-tutorialowy

Łączenie kwadratów

Do łączenia kwadratów użyłam kontrastowej nitki, żebyście mogli zobaczyć, jak to łączenie dokładnie trzeba poprowadzić.
Najpierw układam kwadraty prawymi stronami do siebie (to jest ważne, bo łączenie, które pokazuję będzie płaskie na prawej stronie, ale na lewej będzie wypukłe). Kwadraty układam równiutko, tak aby poszczególne elementy nachodziły na siebie w tych samych miejscach.

Na szydełku mam pętelkę, którą zrobiłam tak samo jak na początku każdej robótki.
Wkłuwamy szydełko w sam narożnik obu kwadratów, dokładnie pod łuk z dwóch oczek łańcuszka.

tydzień elementarno-tutorialowy

Robimy narzut i nitkę z tego narzutu przeciągamy od razy przez kwadraty oraz przez pętelkę znajdującą się na szydełku.

tydzień elementarno-tutorialowy

Robimy tak jeszcze raz pod łukiem z oczek łańcuszka.
Następnie wkłuwamy szydełko kolejno pod obie nitki słupków obu kwadratów.

tydzień elementarno-tutorialowy

Robimy narzut i znowu przeciągamy tę nitkę z narzutu przez oczka kwadratów i jednocześnie przez pętelkę znajdująca się na szydełku.

tydzień elementarno-tutorialowy

Tak wygląda cały bok połączony w ten sposób. Na końcu, pod łukiem z dwóch oczek łańcuszka łączymy podwójnie.

tydzień elementarno-tutorialowy

Tak łączenie wygląda od lewej strony. (widać jeszcze niepochowane nitki)

tydzień elementarno-tutorialowy

A tak to wygląda od strony prawej. łączenie widać, ponieważ celowo dobrałam kontrastową nitkę.

tydzień elementarno-tutorialowy

Aby dowiedzieć się, jak połączyć ze sobą kolejne kwadraty, zajrzyjcie choćby do tego filmiku:

To tyle. Koniec pierwszej lekcji. Przyłóżcie się do wykonania swoich kwadratów. Gdybyście mieli jakieś wątpliwości i pytania, śmiało pytajcie. Powodzenia!

  • http://www.blogger.com/profile/06144070924677317296 Dagy

    granny square wyglądają tak prosto…
    problemy jednak zaczynają się przy zmianie koloru i łączeniu elementów – dzięki za podpowiedzi 🙂
    Pozdrawiam

      Co prawda, to prawda 🙂 Mam nadzieję, że podpowiedzi się przydadzą 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/15572048186064896141 Intensywnie Kreatywna

    Czy uwierzysz, że w swoim bujnym szydełkowym życiu jakoś mnie nigdy do Granny Squares nie zaniosło??? Już nadrobiłam to niedopatrzenie 🙂
    Czekam na jutro!

      Nie wierzę 🙂
      Miło mi, że dzięki temu wpisowi nadrabiasz zaległości. Mam nadzieję, że kolejne dni będą dla Ciebie równie inspirujące.

      Komunikat do wszystkich!
      Dostałam już pierwsze granny squares od Intensywnie Kreatywnej! Są piękne, mówię Wam. Intensywnie Kreatywnej uroczyście został nadany tytuł Prymuski. Ale, jeśli ktoś jeszcze chciałby pochwalić się swoimi szydełkowymi wytworami, to zachęcam i zanęcam. Powstanie z tego piękna galeria na koniec.

    • http://www.blogger.com/profile/15572048186064896141 Intensywnie Kreatywna

      A jednak z babcinymi kwadratami jakoś mi było nie po drodze.
      I solennie obiecuję, że dołożę wszelkich starań, by tytułu Prymuski nie stracić : ))))))))

      Ciekawa jestem, czy kolejne lekcje staną na wysokości zadania i spodobają się Prymusce. A zapowiedzieć mogę, że będzie coraz trudniej 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/16024230737928066337 byle do jutra

    Właśnie skończyłam, świetna zabawa. Pierwszy raz robiłam kwadraty, zachęcona zdjęcia do galerii prześlę jutro jak uda się je zrobić przy lepszym świetle 😉

      Ojej, jak się cieszę, że dołączyłaś do zabawy. 🙂
      Czekam na zdjęcia, podeślij koniecznie. Ciekawa jestem efektu, pewnie nie tylko ja. 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/02389273871742493473 Kalliope

    Ja się zapisuję do Twojej Szkoły na studia zaoczne… to znaczy dołączę z lekkim poślizgiem, bo nie wyrabiam się z niczym, cierpię na totalny brak wolnego czasu i najpierw muszę to i owo poogarniać, a potem wrócę tutaj na początek lekicji szydełkowania i będę pilnie studiować. Na razie pilnie obserwuję 🙂

      Cieszę się ogromnie na samą myśl, że dołączysz. 🙂
      Ale żebyś sobie nie myślała. Studia zaoczne to też obowiązki. A w tej szkole obowiązkowe jest chwalenie się swoimi wytworami :)))) Dlatego jak już cokolwiek zrobisz, to nie zapomnij przesłać maila z efektem końcowym. Dołączysz tym samym do galerii Wzorowych Uczniów.
      A tymczasem obserwuj, ogarniaj, co tam masz do ogarnięcia i czym prędzej zaczynaj naukę 🙂

  • Anonimowy

    Dzień dobry,
    jak mnie rozbawił Pani nick: perfidny_obibok:)))). Śmieję się w głos… a za kwadraty wezmę się na pewno. Tak pięknie i prosto wyjaśniła Pani jak je zrobić. Bardzo dziękuję.
    pozdrawiam serdecznie perfidnego_obiboka:)))))
    aśka
    Będę tu często zaglądać.

      I właśnie o to chodzi, żeby żyć na wesoło i śmiać się ze wszystkiego :)))
      Cieszę się, że instrukcja się podoba. Trzymam za słowo co do częstego zaglądania. 🙂

  • http://thebestthing12.blogspot.com TheBestThing

    Uwielbiam szydełkować i chociaż mam w tym całkiem spore doświadczenie, to z przyjemnością dołączam do grona uczniów! Tylko skończę dziergać to, co aktualnie mam na drutach. Z pokazanego w "Szkole Szydełkowania" wzoru zawsze chciałam zrobić kocyk, wykorzystując zalegające kilogramami resztki włóczek.
    Powodzenia!

      O tak, do resztkowego wykorzystania włóczek granny squares nadają się wyśmienicie. To ja poproszę nie tylko o przesłanie zdjęć gotowych kwadratów, ale może i gotowego kocyka, jak już powstanie. Życzę powodzenia w dzierganiu i czekam na zdjęciowe dowody zbrodni 🙂

  • http://www.blogger.com/profile/07688031254811949491 nina

    I ja dobiegam! Jak mnie jeszcze dopiszesz do grona swoich uczniów, to z ogromną przyjemnością zacznę….w przyszłości. Jesteście niesamowite dziewczyny, że tak inspirujecie! I weź tu spocznij na laurach. Nigdy! Jeszcze nie mam pomysłu na konkretny wyrób, ale kwadraciki mogę już zacząć.

      Do Szkoły szydełkowania może dopisać się każdy, kto ma choć odrobinę chęci do tego. Zatem czuj się dopisana :)))
      Ale to "w przyszłości" to jakby mi umknęło i wierzę, że już niedługo doczekamy się efektów Twojego szydełkowania z nami. Powodzenia!

  • http://www.blogger.com/profile/08150325950033330291 Mamma Izzy

    Świetny tutek! Dzięki niemu na nowo polubiłam szydełkowanie. Kiedyś bawiłam się szydełkiem mając lat naście..próbowałam uczyć się sama, a ponieważ nie wychodziło mi to zbyt dobrze zraziłam się i porzuciłam robótki. Dlatego z przyjemnością zapisuję się do Szkoły Szydełkowania i na pewno zostanę tu na dłużej. 🙂

      Cieszy mnie to niewyobrażalnie! 🙂
      Zachęcam do przećwiczenia zarówno tego wzoru, jak i kolejnych z następnych wpisów. Po przerobieniu całego materiału będziesz mogła spokojnie powiedzieć, że potrafisz szydełkować. Nabierzesz wprawy i tylko patrzeć, jak będziesz "starą" koronczarką :)))))
      Powodzenia!

  • http://www.blogger.com/profile/15561710212643473107 Blue-Anna

    Trafiłam, przeszukując tutoriale, bo choć jakieś tam podstawy mam, to okazuje się że prostego kwadrata zrobić jednak nie potrafię;) To znaczy mam problem z łączeniem kolorów, nie wiem co to wszywanie, nie wiem kiedy odciąć nitkę, no ale mam nadzieję że się nauczę;)
    Pozdrawiam:)

    Aa.. jeszcze jakbyś mi mogła doradzić jaką włóczkę i szydełko kupić, bo na razie mam tylko jakieś resztki babcine;) Byłabym wdzięczna:)

      Chcesz się nauczyć, to się nauczysz, bo chęci są najważniejsze :)))
      Gdyby cokolwiek z tutoriali było niejasne, to śmiało daj znać, w komentarzu albo mailowo.

      A co do włóczki – zależy do czego. Jeśli do samej nauki, to polecam coś grubego, bez włosków i mocno skręconego. Będziesz wyraźniej widziała efekty swoich ćwiczeń, łatwiej będzie też szydełkować.

      Szydełko dobieramy w zależności od grubości włóczki i efektu, jaki chcemy uzyskać. Jeśli chcesz, by Twoja robótka była twarda jak skała (np. maskotka), to wybierz szydełko mniejsze od tego, jakie zaleca producent wybranej przez Ciebie włóczki. Natomiast np. do szalika, który ma się miękko układać i ma być lekko ażurowy, wybrać należy szydełko nieco większe od tego zalecanego.

      A jeśli pytałaś o włóczkę do tych kwadratów powyżej, to dobre jest wszystko, choć im grubsze, tym lepszy efekt. Kwadraty są dobre na wykorzystanie resztek włóczki, więc może te Twoje babcine resztki będą tu idealne.

  • Ewa

    Wielkie dzięki za jasne wytłumaczenie Granny Square! 🙂 Dzięki Twoim wsazówkom idzie mi pięknie, jeszcze tylko ze 100 takich kwadratów i będzie ładny kocyk 😀

      Eh, co to jest 100 kwadratów 🙂 Dasz radę. Cieszę się, że pomogłam. I zapraszam po kolejne inspiracje. Pozdrawiam.

  • http://www.blogger.com/profile/14825910128059900007 Heke

    Bardzo ciekawie i prosto wszystko opisujesz 🙂 Mam pytanie: jak się nazywa ta włóczka, której użyłaś do zrobienia kwadratu? 🙂 To chyba nie jest akrylowa?

  • http://www.blogger.com/profile/10946171328426340368 Kobieta blogująca

    Dzięki za pokazanie, jak zmieniać kolory 🙂

      A proszę bardzo! Polecam też nowsze wpisy w Szkole Szydełkowania 🙂

  • http://www.przystangier.pl Ewka

    Cześć, dołączam do Twoich uczniów ponad dwa lata od tego wpisu. Dzięki Ci za to, co robisz. Nosiłam się z zamiarem nauki szydełkowania od dawna. Kiedyś mama i babcia chciały mnie uczyć, ale miałam ciekawsze zajęcia, teraz sama jestem mamą i chciałabym porobić synkowi zabawki (ech ten pinterest 😉 ). No ale muszę zacząć od podstaw 🙂 . Szukałam wszędzie tak dokładnie wyjaśnionych podstaw. Jeszcze raz dziękuję 🙂

      W takim razie nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć powodzenia i trzymać kciuki za owocną naukę. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz pisać z pytaniami 🙂

  • Joa Rayn

    A ja nie widzę linku. No miau. Na końcu odsyłasz do filmiku jak łączyć kolejne kwadraty [chcę się nauczyć tego jak trzeba xd] a linku brak 😉 Poprawisz? 🙂

      Nie mam pojęcia, co się stało, że ten link się przestał wyświetlać. Na szczęście udało mi się w czeluściach internetu odnaleźć filmik, który był podlinkowany. Teraz powinno już wszystko działać 😀
      Przepraszam za zakłócenia 😀 😀 😀

  • Pingback: Grannies squares | Pearltrees()